Vaksdal 20150512. Et stort ras har gått over jernbanelinjen og E16 i Vaksdal i Hordaland. Foto: Hans Erik Ringkjøb / NTB scanpix

Jordrasrammede E16 i Vaksdal åpnes trolig onsdag

Det ventes kødannelser når E16 i Vaksdal i Hordaland, som er stengt på grunn av jordras, trolig gjenåpnes onsdag ettermiddag. Vegvesenet regner med kødannelser fordi veien vil være smalere der raset gikk.

– Åpningen skjer nok tidligst klokken 17 i ettermiddag, sier byggeleder Bente Bergstø i Statens vegvesen til NTB onsdag formiddag.

Hun opplyser at veien vil være innsnevret når den åpner fordi det mangler ett rekkverk der jordraset tirsdag gikk.

– Det blir satt opp lysregulering, og det er utfartshelg, så det kan bli kø. Folk må være tålmodige, sier Bergstø.

Det var ved 13-tiden tirsdag at store mengder vann, jord og trestammer begynte å rase nedover fjellsiden og over veien og jernbanelinjen i Vaksdal.

Både E16 og jernbanelinjen på stedet ble stengt etter at det rundt 40 meter brede raset gikk. Jernbanelinjen åpnet igjen tirsdag kveld.

– Det er en risiko enda for at det kan komme ras, men ikke større risiko enn tidligere, sier Bergstø. Hun viser til at strekningen til vanlig er særlig rasutsatt.

– Vi går for åpning, og så må vi følge situasjonen tett under opprydningsarbeidet og i dagene framover, sier byggelederen.

Raset ble utløst som følge av et snøras lenger opp i høyden, opplyser trafikkoperatør Morten Hansen ved Vegtrafikksentralen til NTB.

Onsdag formiddag pågikk det rydding av jernbaneoverbygget på stedet, og ryddingen av veien sto for tur etterpå.

Blant passasjerene om bord var ordfører Hans-Erik Ringkjøb (Ap) i Voss.

– Vi skjønte at noe var på gang. Først kom en kraftig nedbremsing, så sto søylene med sølevann og dritt, fortalte han til Bergensavisen.

– Situasjonen på denne veien og banen er så kritisk at en ikke trenger flere argumenter for å si at dette skal vi gjøre noe med, sier Ringkjøb til NRK.

Ifølge kringkasteren har E16 på strekningen mellom Bergen og Voss vært stengt 40 ganger de siste 15 årene på grunn av ras, mens raset tirsdag var den 22. gangen på 10 år at Bergensbanen ble stengt på grunn ras eller flom.

Jernbaneverket og Statens vegvesen har laget en konseptvalgutredning for ny vei og bane mellom Bergen og Voss til 33 milliarder kroner. Analyseselskapet Oslo Economics mener imidlertid det ikke er samfunnsøkonomisk lønnsomt å gjøre noe med strekningen.