Regjeringens kjøpstilskudd for elbiler kan bli ESA-mat

Eftas overvåkingsorgan ESA må trolig se på saken dersom regjeringen bytter ut momsfritak for elbiler med et kjøpstilskudd.

Bellona-leder og Tesla-eier Frederic Hauge mener hovedprinsippene rundt bilavgifter i revidert nasjonalbudsjett er fornuftige, med unntak av bortfall av momsfritak fra 2018. Regjeringen vurderer å innføre en tilskuddsordning som skal erstatte dagens momsfritak, noe som vil ramme de aller dyreste elbilene, som Tesla.

– Politikerne skjønner ikke hvordan et marked som fører til en industriell revolusjon etableres. Et selskap som Tesla må starte i høysegmentsmarkedet for å få nok profitt til å ta teknologien videre til billigbilen, sier Hauge til Dagens Næringsliv.

Han mener forslaget er et merkelig påfunn og viser til at ESA nylig godkjente dagens momsfritak. Bellona kommer til å rapportere den nye støtteordningen inn til ESA dersom regjeringen innfører et tilskudd som diskriminerer én eller noen få bilprodusenter. Hauge får støtte fra advokat Erlend Bakken, som tidligere har jobbet i konkurranse- og statsstøtteavdelingen i ESA. Produktnøytralitet er sentralt for ESA, påpeker Bakken.

– En slik endring kreve ren ny notifisering til ESA. Spørsmålet blir blant annet om Norge har grunnlag for å differensiere mellom ulike prisklasser, sier Bakken, som mener regjeringen vil få problemer med å argumentere for slike grenser uten å kunne påvise at det har klimaeffekt.