Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Ny organisering og mer konkurranse på skinnene

Mandag la de fire samarbeidspartiene fram sitt forslag til reform av jernbanen. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Publisert: 11.05.2015 18:04. Sist endret: 11.05.2015 20:05.

Et nytt direktorat skal få overordnet ansvar for skinnetrafikken og togtrafikken skal konkurranseutsettes. De borgerlige partienes jernbanereform vil føre til en dårligere jernbane, mener fagforeninger.

  • NVE skal lage vei for gravemaskiner – letemannskapet trukket ut av skredområdet

  • NVE varsler om fare for jordskred på Østlandet

  • Ny politisk hverdag kan gi spennende inngang til valget

  • Lederskifter i Backe

Nettleder

Ny politisk hverdag kan gi spennende inngang til valget

Les også:

  • Hva nå, Helse Møre og Romsdal?
  • Koronakrisens tapere er fremtiden
  • Bekymringsfull trang kommuneøkonomi
  • Millionene renner ut også før byggestart på nytt sykehus
  • Ett år siden pandemiens spede start - hvor går veien nå?
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Merete Bellingmo

«Samhandling og inngripende tiltak for en mer etisk handel»
Les mer

Les også:

  • Front of House: Fokus på fellesarealene i nybolig-markedet
    Trond Ramsøskar
  • Hjem kjære hjem
    Bård Folke Fredriksen
  • Innlegg: Standardisering lønner seg
    Jacob Mehus
  • Mer innovasjon og utvikling i bygg- og anleggsnæringen: Gjenta samarbeid!
    Ragnhild Kvålshaugen
  • Tettstedsutviklingen krever mer bevisst ivaretagelse av livsløpsperspektiv gjennom utvikling av Tettstedbasert Facility Management
    Svein Bjørberg
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • NVE skal lage vei for gravemaskiner – letemannskapet trukket ut av skredområdet
  • NVE varsler om fare for jordskred på Østlandet
  • Ny politisk hverdag kan gi spennende inngang til valget
  • Lederskifter i Backe
  • Ekspert mener prosjektstyremedlem kan ha vært inhabil i råd om Skanska-avbestilling
  • Håper å nå 20.000 elever med digital bygg- og anleggskampanje
  • Qmatec lanserer borerigg montert på 38-tonns Hitachi-graver
  • Podkast: Slik vil samferdselsministeren sørge for klima-omstilling i anleggsbransjen
  • Bravida kaller Hjelset en parodi - og setter spørsmålstegn ved prosjektering, pris og tidsbruk
  • Smalås ny regionssjef i Maxbo Teknikk
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Skrubben Havn

Flere prosjekter

  • Berger Hage
  • Scandic Victoria Lillehammer
  • Torvbråten skole
  • Volda Campus Arena
  • Svelvigen Brygge
  • Skipet
  • Knudsenkvartalet
  • Helsehuset Stella Maris
  • Vestli skole og flerbrukshall
  • Villa Bekkestuene
  • Ski turnhall
  • Strømmen Verksted
  • Sonja Henie ishall
  • Fri Sikt Volsdalsberga
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Flage Maskin vant brukontrakt i Askøypakken

Flere kontrakter

  • Sjøentreprenøren oppgraderer havneanlegg i Harstad
  • Consto bygger om Oslo-kontorbygg til leiligheter
  • Eide Entreprenør med rehabiliteringsjobb i Bærum
  • HAB signerte kontrakt for etablering av sykkelfelt og fortau i Tåsenveien
  • Veidekke og Ramirent signerte kontrakt på milliardprosjekt
  • AF Decom skal rive Svea-leiren for Store Norske
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Prosjekteringen av Protonsenteret på Haukeland sykehus er godt i gang

  • Rockwool kutter utslippene med 80 prosent og avfallsmengden med opp til 99 prosent med ny elektrisk ovn

  • I full gang med å reise Romerikes høyeste boligblokk

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
18.03 Vi Bygger Bergen 2021
31.08 Byggedagene 2021
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

  • Tekla BIM Awards - Randselva bru

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorNTB

– Vi ønsker at flere selskaper skal konkurrere om passasjerene. Nå får vi kanskje flere selskaper som tenker nytt og som tenker på nye løsninger slik at vi får en bedre jernbane for passasjerene, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) til NTB.

Regjeringspartene, Venstre og KrF la mandag ettermiddag fram sitt forslag til jernbanereform. Regjeringen vil senere legge fram en stortingsmelding om reformen som vil bli sendt ut på høring.

Et jernbanedirektorat skal få det overordnede ansvaret og skal styre og koordinere norsk jernbane. Direktoratet skal også organisere konkurranseutsetting av togdriften, noe de fire partiene ser for seg kan skje på enkelte strekninger fra 2016 eller 2017. I tillegg til det nye direktoratet, skal ett selskap ha ansvar for infrastrukturen.

NSB

Med reformen mister NSB eierskap til sine tog, verksteder og eiendomsselskap. Selskapet Mantena, som i dag eies av NSB, skal i stedet bli et selvstendig selskap underlagt Samferdselsdepartementet.

– NSB skal fortsatt stå for persontogtrafikk og godstog, men med reformen blir det nå tydelige aktører slik at man har en klar modell på hvem som har ansvaret for hva, sier Venstres Abid Raja til NTB.

Samtidig som regjeringspartiene og samarbeidspartiene understreket at de tar store og overordnede grep, gjentok de flere ganger at reformen kommer passasjerene til gode.

– Jeg er helt sikker på at NSB kommer til å stå seg godt uansett. De har mye erfaring, og kommer til å bli mer robust og bedre av det her, sier Linda Hofstad Helleland (H), som leder Stortingets transportkomité, til NTB.

Hun sier Gjøvikbanen er blitt bedre etter at den ble konkurranseutsatt og påpeker at NRK og Telenor har blitt bedre av å møte konkurransen fra TV 2 og NetCom.

– Det her er en gledens dag for alle som er opptatt av tog, fastslår hun.

– Mer byråkrati

Det var imidlertid ikke reaksjonen til skeptiske fagforeninger som hadde møtt opp til pressekonferansen mellom spor 15 og 16 på Oslo S.

De sto samlet med et klart budskap: Jernbanen skal ikke konkurranseutsettes.

– Vi er bekymret for at vi kommer til å få en dyrere og dårligere jernbane. Vi må samle norsk jernbane og ikke dele den opp, sier forbundsleder Rolf Jørgensen i Norsk Lokomotivmannsforbund til NTB.

Forbundsleder Kjell Atle Brunborg i Norsk Jernbaneforbund er uenig i at reformen vil føre til en mer effektiv jernbane.

– Regjeringen splitter opp jernbanen og sier det vil føre til mer effektiv jernbanedrift. Et nytt direktorat, flere selskaper og konkurranseutsetting fører til mer byråkrati, ikke mer effektiv jernbane, mener han.

Nøkkelord:

Jernbane
 

Ekspert mener prosjektstyremedlem kan ha vært inhabil i råd om Skanska-avbestilling

 

Bravida kaller Hjelset en parodi
- og setter spørsmålstegn ved prosjektering, pris og tidsbruk

 

Lederskifter i Backe

 

Podkast: Slik vil samferdselsministeren sørge for klima-omstilling i anleggsbransjen

Annonsørinnhold
 

Kunsten å pakke inn et gammelt hurtigruteskip


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen