Statens vegvesen har satt igang grunnundersøkelser etter jordraset som gikk ved Sørkjosen søndag. Foto Øyvind Skeie Hellum, Statens vegvesen.

Grunnundersøkelser ved E6-prosjekt etter ras ved Sørkjosen

Statens vegvesen har satt i gang grunnundersøkelser ved tunnelprosjektet E6 Sørkjosen for å kartlegge faresonen etter jordraset søndag.

I forbindelse med byggingen av ny tunnel gjennom Sørkjosfjellet har Statens vegvesen et omfattende anleggsarbeid i deler av det samme området der raset har gått.

Det har vært lite anleggsarbeid i dette området siden før påske, etter at Vegvesenet sa opp kontrakten med det spanske entreprenørselskapet OSSA. Det var nettopp startet opp arbeider med å sikre fjellskjæringene, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.

- I første omgang legger vi nå vekt på å kartlegge årsaker og omfang. Det er alt for tidlig å vurdere hvorvidt vårt anleggsarbeid kan ha en sammenheng med raset, sier Stein Johnny Johansen, prosjektsjef i Statens vegvesen Region nord.

Statens vegvesen har nå geoteknikere på stedet. I tillegg vil grunnborere foreta grunnboringer på utvalgte punkter, for å kartlegge og avgrense den potensielle faresonen.

Det er også satt ut målepunkter i terrenget, slik at man kan følge eventuelle bevegelser i jordmassene i området, melder Statens vegvesen.