<p>I løpet av fire helger høsten 2014 stilte nesten alt som kunne krype og gå av maskinførere og gravemaskiner i Gudbrandsdalen opp for å bygge MX-banen på Vinstra Motorarena (dronefoto: Andreas Varpestuen).<br></p>Morten Midtskog i kjent positur (foto: Kåre O. Solbakken).35.000 kubikkmeter fastfjell ble sprengt ut (foto: Kåre O. Solbakken).Foto: Kåre O. SolbakkenFoto: Kåre O. SolbakkenDronefoto: Andreas VarpestuenFoto: Kåre O. SolbakkenEn rekke bedrifter har bidratt til at utbyggingen av MX-banen har latt seg realisere (foto: Jørn Hindklev).Motor og anlegg. F.v Kåre O. Solbakken (leder NMK Midt-Gudbrandsdal), Morten Midtskog og Jørn Stein (styremedlem NMK Midt-Gudbrandsdal). – Uten bidrag fra anleggsfolket hadde vi ikke fått realisert MX-banen, sier Solbakken (foto: Jørn Hindklev).Full fart på banen (foto: Kåre O. Solbakken).

Anleggsfolket gir fødselshjelp til unik motorsportarena

På Vinstra i Gudbrandsdalen er NMK Midt-Gudbrandsdal i mål med første trinn av det som skal bli Norges mest komplette motorsportarena. Det hadde ikke latt seg gjennomføre uten at lokale entreprenører hadde brettet opp ermene og satt seg bak spakene i gravemaskinene.

− I løpet av fire helger i fjor høst var nesten alt som kunne krype og gå av maskinførere og gravemaskiner med på å bygge opp den nye 1.500 meter lange MX-banen, forteller Morten Midtskog.

Han er ingen ukjent sjel i anleggsverdenen og har fram til nå vært direktør i AF Anlegg. Nå skal ha seks måneders permisjon blant annet for å dyrke litt mer av sin lidenskap for motorsport.

I forbindelse med utbyggingen av Vinstra Motorsportarena har han vært «dugnadsjef» og koordinert anleggsarbeidet.

Tro til bak gravemaskinspakene

NMF Midt-Gudbrandsdal er organisert som et idrettslag og alt organisasjonsarbeid er basert på frivillighet. Frivillig innsats har det vært nok av i lange baner i klubben.

Sommeren 2013 ble første baneanlegg åpnet på det 267 mål stort område Nord-Fron kommune har kjøpt til formålet. Det var en barne- og endurobane for motorsykler. Klubben har fått en gratis leieavtale med kommunen i 40 år for området.

Utbyggingen av MX-banen, som tilfredsstiller nasjonale standarder, ble likevel et skikkelig krafttak gjennomført på noen intensive dugnadshelger høsten 2014. Det ble jobbet på spreng helt fram til offisiell åpning.

− Vi hadde med over 30 mann på topp og arbeidene gikk fra klokka seks om morgenen til elleve om kvelden. Innsatsen var fenomenal, det er ikke tilfeldig at Gudbrandsdøler er attraktiv arbeidskraft, sier Midtskog.

Den største graveren i arbeid var en 50-tonner. Når arbeidet var avsluttet på søndagskveldene, ble maskinene klargjort for transportert rett ut på anlegg for å være klar til normal arbeidsdag mandag morgen.

Dugnadssjefen anslår at arbeidet som er lagt ned som en ren gave til NMF Midt-Gudbrandsdal har en verdi på 5-6 millioner kroner. Det er sprengt ut 35.000 m3 fastfjell i forbindelse med MX-banen.

Har ikke hatt anlegg å trene på

− Alt som er lagt i prosjektet dugnadsinnsats og gaver. Ellers hadde det ikke vært mulig å realisere så langt, forteller Kåre O. Solbakken, styreleder i NMK Midt-Gudbrandsdal.

Her kan du se video fra åpningsdagen

Før banene som nå er bygget opp kom på plass, har ikke klubben hatt eget baneanlegg. Likevel har klubben 300 medlemmer og har opplevd god rekruttering.

− Klubbens utfordring er at vi ikke har hatt et anlegg å trene på. Det er utrolig viktig at ungdommen får mulighet til å prøve ut sine ferdigheter på et baneanlegg. Gode anlegg er et stort savn for norsk motorsport og jeg håper også nabokommunene og hele Innlandet får opp øynene og ser verdien av det vi planlegger, sier han.

Vil bygge Norges mest komplette motorsportrena

NMK Midt-Gudbrandsdal har nemlig store planer og ønsker å bygge Norges mest komplette motorsportarena med anlegg for hele 15 ulike motorsportgrener på Vinstra. Total utbyggingskostnad anslås til 60 millioner kroner. Planene innebærer blant annet bygging av en 1,4 kilometer lang asfaltbane som vil tilfredsstille nasjonale krav for bilsport og roadracing.

Dit er det fortsatt en vei å gå, selv om alle planer ligger klare. Klubben har søkt Nord-Fron, Sør-Fron, Ringebu og Sel kommune, samt Oppland fylkeskommune om et spleiselag på 19 millioner kroner. Prosjektet har en søknadsramme på inntil 11,8 millioner kroner i spillemidler.

− Vi må selv stille med egenkapital på ca 20 millioner kroner for å realisere hele anlegget, sier Solbakken i NMK Midt-Gudbrandsdal.

Krever «shilling»

Selv om arbeidet som til nå er lagt ned er basert på frivillighet og gaver, er klubben innforstått med at videre arbeid vil stille andre krav.

− Vi vil bygge ut en knøttecrossbane i løpet av sommeren. For det vider arbeidet kreves det mye sprengningsarbeid og tunge maskiner. Jeg tror ikke det er noe problem å få maskinarbeidere til å stille på dugnad, men det er store kostnader forbundet med de videre arbeidene og det kan ikke kun være basert på dugnad. Det kreves «shilling» for kjøp av tjenester, sier Midtskog.

Midtskog vektlegger at oppbyggingen av motorsportarenaen har en større verdi for lokalsamfunnet enn at utøverne skal kunne kjøre legalt på bane.

− Dette handler like mye om å skape aktivitet i Gudbrandsdalen. Det er utrolig viktig for at folk fortsatt skal ha lyst til å bo i bygdene. Får vi realisert planene vil dette være bli et anlegg som hele Gudbrandsdalen kan glede seg over og som også vil bli en solid tilvekst for flere næringsvirksomheter i området. Nord-Fron kommune skal ha en stor honnør for å tilrettelegge for motorsportarenaen på en utrolig positiv måte, avslutter han.