Markedssjef Eva Skinner og daglig leder Dag-Helge Andersen i Brokk Norge  viser blant annet frem fjellsplitteren C20 under Vei og Anlegg.

Brokk vil splitte Follobane-tunnel

Daglig leder Dag-Helge Andersen i Brokk Norge AS håper selskapets C20 hydrauliske fjellsplitter vil bli brukt under Follobane-prosjektet.


Brokks C20 hydrauliske fjellsplitter for tunneldrift er en av de store nyhetene selskapet presenterer på Vei og Anlegg standen. Dag-Helge Andersen tror fjellsplitteren har en lys fremtid i Norge og nå håper han den blir tatt inn i varmen i forbindelse med Follobane-prosjektet.

- Vi har vært i kontakt med Acciona og Ghella som skal benytte fjellsplittermetoden ved en liten del av Follobane-prosjektet. Acciona brukte Brokks hydrauliske fjellsplitter også ved et stort veiprosjekt i Brisbane i Australia, så vi har et godt håp om at de velger vårt produkt også denne gangen, sier Andersen.

Brokk ønsker å bruke Vei og Anlegg messen til å skape oppmerksomhet rundt både produktet og metoden.

Drill & splitt metoden blir ikke brukt mye i Norge akkurat nå, men den kommer mer og mer, blant annet fordi sprengstoff setter en del begrensninger i forhold til blant annet jobbing inne i tunnelen, og er man nærheten av sensitive konstruksjoner som for eksempel andre tunneler eller bygninger, er dette en meget velegnet metode, mener Andersen.

Ifølge Andersen blir Brokks C20-splitter montert på enten en gravemaskin eller aller helst en stor Brokk-maskin.

- Splittemetoden går ut på at man borer et hull på rundt 70 millimeter som man putter den hydrauliske kilen inn i. En fjernkontroll styrer kilen som splitter fjellet hydraulisk, forklarer Andersen.