Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Brokk vil splitte Follobane-tunnel

Markedssjef Eva Skinner og daglig leder Dag-Helge Andersen i Brokk Norge  viser blant annet frem fjellsplitteren C20 under Vei og Anlegg.

Publisert: 06.05.2015 14:49. Sist endret: 19.04.2018 14:08.

Daglig leder Dag-Helge Andersen i Brokk Norge AS håper selskapets C20 hydrauliske fjellsplitter vil bli brukt under Follobane-prosjektet.

  • NVE skal lage vei for gravemaskiner – letemannskapet trukket ut av skredområdet

  • NVE varsler om fare for jordskred på Østlandet

  • Ny politisk hverdag kan gi spennende inngang til valget

  • Lederskifter i Backe

Nettleder

Ny politisk hverdag kan gi spennende inngang til valget

Les også:

  • Hva nå, Helse Møre og Romsdal?
  • Koronakrisens tapere er fremtiden
  • Bekymringsfull trang kommuneøkonomi
  • Millionene renner ut også før byggestart på nytt sykehus
  • Ett år siden pandemiens spede start - hvor går veien nå?
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Merete Bellingmo

«Samhandling og inngripende tiltak for en mer etisk handel»
Les mer

Les også:

  • Front of House: Fokus på fellesarealene i nybolig-markedet
    Trond Ramsøskar
  • Hjem kjære hjem
    Bård Folke Fredriksen
  • Innlegg: Standardisering lønner seg
    Jacob Mehus
  • Mer innovasjon og utvikling i bygg- og anleggsnæringen: Gjenta samarbeid!
    Ragnhild Kvålshaugen
  • Tettstedsutviklingen krever mer bevisst ivaretagelse av livsløpsperspektiv gjennom utvikling av Tettstedbasert Facility Management
    Svein Bjørberg
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • NVE skal lage vei for gravemaskiner – letemannskapet trukket ut av skredområdet
  • NVE varsler om fare for jordskred på Østlandet
  • Ny politisk hverdag kan gi spennende inngang til valget
  • Lederskifter i Backe
  • Ekspert mener prosjektstyremedlem kan ha vært inhabil i råd om Skanska-avbestilling
  • Håper å nå 20.000 elever med digital bygg- og anleggskampanje
  • Qmatec lanserer borerigg montert på 38-tonns Hitachi-graver
  • Podkast: Slik vil samferdselsministeren sørge for klima-omstilling i anleggsbransjen
  • Bravida kaller Hjelset en parodi - og setter spørsmålstegn ved prosjektering, pris og tidsbruk
  • Smalås ny regionssjef i Maxbo Teknikk
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Skrubben Havn

Flere prosjekter

  • Berger Hage
  • Scandic Victoria Lillehammer
  • Torvbråten skole
  • Volda Campus Arena
  • Svelvigen Brygge
  • Skipet
  • Knudsenkvartalet
  • Helsehuset Stella Maris
  • Vestli skole og flerbrukshall
  • Villa Bekkestuene
  • Ski turnhall
  • Strømmen Verksted
  • Sonja Henie ishall
  • Fri Sikt Volsdalsberga
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Flage Maskin vant brukontrakt i Askøypakken

Flere kontrakter

  • Sjøentreprenøren oppgraderer havneanlegg i Harstad
  • Consto bygger om Oslo-kontorbygg til leiligheter
  • Eide Entreprenør med rehabiliteringsjobb i Bærum
  • HAB signerte kontrakt for etablering av sykkelfelt og fortau i Tåsenveien
  • Veidekke og Ramirent signerte kontrakt på milliardprosjekt
  • AF Decom skal rive Svea-leiren for Store Norske
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Prosjekteringen av Protonsenteret på Haukeland sykehus er godt i gang

  • Rockwool kutter utslippene med 80 prosent og avfallsmengden med opp til 99 prosent med ny elektrisk ovn

  • I full gang med å reise Romerikes høyeste boligblokk

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
18.03 Vi Bygger Bergen 2021
31.08 Byggedagene 2021
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

  • Tekla BIM Awards - Randselva bru

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorÅdne Homleid

Les også:
  • Maskinregisteret lansert
  • Dette er Vei og Anleggs største graver (se video)
  • Se glimt fra Vei og Anlegg 2015
  • Vei og Anlegg 2015 offisielt åpnet
  • Splitter ny JCB-hjullaster
  • Volvo-skryt til Vei og Anlegg: - Fantastisk treffplass


Brokks C20 hydrauliske fjellsplitter for tunneldrift er en av de store nyhetene selskapet presenterer på Vei og Anlegg standen. Dag-Helge Andersen tror fjellsplitteren har en lys fremtid i Norge og nå håper han den blir tatt inn i varmen i forbindelse med Follobane-prosjektet.

- Vi har vært i kontakt med Acciona og Ghella som skal benytte fjellsplittermetoden ved en liten del av Follobane-prosjektet. Acciona brukte Brokks hydrauliske fjellsplitter også ved et stort veiprosjekt i Brisbane i Australia, så vi har et godt håp om at de velger vårt produkt også denne gangen, sier Andersen.

Brokk ønsker å bruke Vei og Anlegg messen til å skape oppmerksomhet rundt både produktet og metoden.

Drill & splitt metoden blir ikke brukt mye i Norge akkurat nå, men den kommer mer og mer, blant annet fordi sprengstoff setter en del begrensninger i forhold til blant annet jobbing inne i tunnelen, og er man nærheten av sensitive konstruksjoner som for eksempel andre tunneler eller bygninger, er dette en meget velegnet metode, mener Andersen.

Ifølge Andersen blir Brokks C20-splitter montert på enten en gravemaskin eller aller helst en stor Brokk-maskin.

- Splittemetoden går ut på at man borer et hull på rundt 70 millimeter som man putter den hydrauliske kilen inn i. En fjernkontroll styrer kilen som splitter fjellet hydraulisk, forklarer Andersen.

Nøkkelord:

Anlegg, Anleggsmaskiner, Vei og Anlegg
 

Ekspert mener prosjektstyremedlem kan ha vært inhabil i råd om Skanska-avbestilling

 

Bravida kaller Hjelset en parodi
- og setter spørsmålstegn ved prosjektering, pris og tidsbruk

 

Lederskifter i Backe

 

Podkast: Slik vil samferdselsministeren sørge for klima-omstilling i anleggsbransjen

Annonsørinnhold
 

Kunsten å pakke inn et gammelt hurtigruteskip


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen