Jan Eirik Henning

Foto: Arve Brekkhus

- Flere totalentrepriser kan løse konfliktene i veibygging

- Vi har nå så mange konflikter i veibyggingsprosjekter at noen drastisk må gjøres. Det jobbes mye med kontraktsformer og konfliktforebyggende tiltak i Statens vegvesen, sa Jan Eirik Henning i Statens vegvesen, Vegdirektoratet på det store møtet NFF arrangerte i Oslo tirsdag.

- I dag er de aller fleste veiprosjekter basert på utførelsesentrepriser hvor byggherrene (dvs vegvesenet) har ansvaret for prosjektering. Nærmere 98 prosent er i denne kategorien. Nå gjøres det forsøk både med totalentrepriser og andre entrepriseformer hvor entreprenørene får større ansvar også for prosjekteringen. Mye tyder på at det vil bli en økende andel kontrakter som følger denne modellen i fremtiden, men fortsatt vil utførelsesentreprisene være dominerende, sa Henning.

Mye går bra
- Vi skal ellers ikke glemme at de aller fleste av de nærmere 700 veikontraktene vi inngår hvert år går bra og uten konflikter. Men til gjengjeld har vi noen prosjekter som virkelig er kommet ille ut. Det at så mange saker havner i rettsvesenet er ikke bra, hverken for oss eller for entreprenørene, fortsatte han.

- Uansett er det nå tid til nytekning og til en mer effektiv bruk av ressursene. Vi må også videreutvikle opplegg for involvering og bruk av felles kompetanse og erfaring. Vi kommer fortsatt til å jobbe hardt for å løfte HMS-arbeidet videre opp for å hindre arbeidsulykker og at det ytre miljøet skal ivaretas. Det er viktig at alle i bransjen må bidra og videreutvikle seg i fellesskapet.

Mange årsaker til konflikt
- Vi opplever stadig oftere at vi ikke får overlevert i henhold til kontrakt, f eks. mangelfull dokumentasjon, kvalitet m v. Vi ser stadig oftere at samarbeidet blir tungt og det fører igjen til at konfliktnivå og misnøye øker. Det er selvsagt trist når kommunikasjon, profesjonalitet og fleksibilitet blir fremmedord. Det er trist når vi blir ukomfortable til å betale fakturaen og når vi ikke vil anbefale entreprenørene til andre….eller oss selv, sa han.

- Vi har foretatt en undersøkelse på 60 prosjekter for å finne årsak til at konflikter oppstår. Mer enn 50 prosent skyldes manglende dokumentasjon og uenighet om mengder. Uenighet om grunnforhold er faktisk et mindre problem, men det krangles mye om oppgjør på grunn av endringer, om plunder og heft, om forseringskrav, fristforlengelse og prosjekteringsgrunnlag.

Byggherrestrategi mål
- Det er nå viktig at vi får kompetanseutvikling, at vi får effektiv, sikker og miljøvennlig produksjon. At vi bidrar til et velfungerende marked som betyr at vi må både ha store og små kontrakter slik at alle aktørene kan finne interessante arbeidsoppgaver i veisektoren. Det er viktig å sikre et godt omdømme både i bransjen og i samfunnet ellers. For oss er det viktig å ha et profesjonelt og respektfullt samarbeid med våre kontraktspartnere, sa han. Det betyr at vi må legge til rette for god ressursutnyttelse og erfaringsdeling på tvers av bransjen.

- Vår kontrakter må videreutvikles, vi må også utvikle veiledere og vi må øke opplæringen. Når det gjelder kontraktstrategien, er det viktig at vi velger det som er mest hensiktsmessig og målrettet i hvert enkelt prosjekt. Det skal alltid legges vekt på effektiv gjennomføring med særlig vekt på HMS, økonomi, fremdrift, kvalitet og samlet ressursutnyttelse.

- Ellers er like konkurransevilkår en forutsetning, poengterte Henning.

Nye entrepriseformer
- Utførelsesentrepriser vil som sagt fortsatt være dominerende, men alt tyder på at tallet på totalentrepriser vil øke. Vi ser da på tradisjonelle totalentrepriser men også i kombinasjon med konkurransepreget dialog, gjerne også i samspill med målpris. Dette vil gi økt medvirkning og utvikling. Men man må være klar over at økt bruk av totalentrepriser og andre samarbeidsrelaterte kontrakter vil kreve økt kompetanse hos alle aktører.

Samhandling viktig for Policygruppa
- Det er laget en egen Policygruppe mellom de ledende aktørene i anleggsbransjen og Statens vegvesen. Man er enig om at det er for mange konflikter – og at haster med tiltak for å løse disse. Det jobbes nå målbevisst for å gjøre noe med dette.

- Samhandling er innført i alle kontrakter i SVV. Det er vanskelig å måle effekt, men vi har nå engasjert en person (med postdoktorgrad) til å evaluere opplegget som ikke fungerer godt nok i dag. Vi håper å ha et detaljert opplegg og krav for samhandling i 2017, sa Henning.

Godt arbeid skal gi pluss i boka
- Godt arbeid skal for entreprenørene være et pluss i neste konkurranse. Det er årsaken til at vi nå vil systematisere erfaringer med de jobbene entreprenører og konsulenter utfører. Tidligere erfaringer skal vektes når nye oppdrag skal tildeles. Dette skal bli et transparent system slik at partene skal ha innsyn i våre vurderinger.«Karakterboka» kan ta si bruk om to år.

Til slutt avsluttet Henning med følgende oppsummering:

- Kontraktsmalene gjennomgås og videreutvikles

- Videreutvikle mekanismer for å skape god samhandling

- Tydeliggjøre mekanismer for konfliktløsning

- Bruke 8405, 8406 og 8407

- Etablere et sentralt erfaringsregister for evaluering av rådgivere og entreprenører. Tas i bruk i 2017

- Vurdere bruk av tildelingskriterier utover laveste pris

- Målrettet opplæring