Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Mælefjelltunnelen har nådd 1.000 meter

Prosjektlederne Trudde Holter i Statens vegvesen og Odd Oppedal i NCC er godt fornøyd med at de nå har kommet en kilometer inn i fjellet på det som skal bli en 9,4 kilometer lang tunnel mellom Hjartdal og Seljord. Foto: Tor Arvid A.Gundersen, Statens vegvesen

Publisert: 04.05.2015 14:01.

Den første kilometeren av tunnelen er nådd mellom Gvammen og Århus på E134 i Telemark.

  • Tildelt forprosjekt-støtte fra Grønn Platform: - Å skape «Avfallsfrie byggeplasser» er noe byggenæringen må gjøre sammen

  • Statnett må bygge nye «fyrtårn» over 85 fjorder og daler

  • 551 nye koronasmittede siste døgn - 225 flere enn for en uke siden

  • Utlendinger som jobber i Norge må kanskje vente til etter sommeren

Nettleder

Økt ansvar på kommunene

Les også:

  • Fotballskandalen som må få konsekvenser
  • Kan bli enorme VA-utgifter for oss alle
  • En klar oppfordring til byggenæringen
  • Stor utvikling innen elektriske anleggsmaskiner
  • Ikke lenger den store koronaenigheten
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Bjørn Røsten

«Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen»
Les mer

Les også:

  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
  • Norge og den utenlandske arbeidskraften
    Harald I. Hansen
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Tildelt forprosjekt-støtte fra Grønn Platform: - Å skape «Avfallsfrie byggeplasser» er noe byggenæringen må gjøre sammen
  • Statnett må bygge nye «fyrtårn» over 85 fjorder og daler
  • 551 nye koronasmittede siste døgn - 225 flere enn for en uke siden
  • Utlendinger som jobber i Norge må kanskje vente til etter sommeren
  • Oslo er børsvinneren i Europa så langt i år
  • Økt ansvar på kommunene
  • 45 evakuert fra sine hjem etter jordskred i Halden
  • Kun Frp ville fjerne boplikten
  • Her vil Nye Veier legge ny E16 Kongsvinger-E6
  • 32 smittet på byggeplass tilknyttet nytt Stordalen-hotell
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Jessheimbadet

Flere prosjekter

  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
  • Rykkinntoppen
  • Tribunen
  • Ny idrettshall – Sognahallen
  • Jarenga barnehage
  • Contiga Askøy
  • OBS Bygg Leangen
  • Øystre Slidre helsetun
  • Ålesund Bybad
  • Hareid Helsehus
  • Tolga kulturhus - Vidarheim
Flere prosjekter

Siste kontrakter

COWI vant Hordfast-kontrakt

Flere kontrakter

  • GK fikk stor kontrakt i regjeringskvartalet
  • AF bygger 163 leiligheter i massivtre som FutureBuilt-prosjekt
  • Rejlers skal planlegge nytt ledningsnett for Bane NOR
  • Multiconsult skal levere forprosjekt for oppdrettsanlegg i Kina
  • Asker Entreprenør bygger 157 boliger i Asker
  • Nexans tildelt kontrakt for sjøkabel over Hadselfjord
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

  • Lan Marie Berg sprengte den første salven på Prosjekt Ny vannforsyning Oslo

  • Pon overleverte ti nye elektriske gravere - opplever stor interesse for el-maskiner

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorByggeindustrien

Allerede er Mælefjelltunnelen den fjerde lengste tunnelen i Telemark. Arbeidet med å sprenge ut tunnelen pågår for fullt fra begge sider av fjellet. På Gvammen i Hjartdal gikk den første salven 17. desember i 2014, to måneder seinere startet arbeidet på Århus i Seljord.

Mye vann

- Vi har støtt på noe mer vann enn vi hadde regnet med, men det har løst seg godt, sier prosjektleder Trude Holter i Statens vegvesen i en pressemelding.

Når tunnelborerne støter på vann, blir det boret lange hull inn i fjellet på skrå foran boreriggen. Disse hullene fylles med betong under høyt trykk, slik at vannet blir stengt ute fra tunnelen. Hver slik omgang med sprøyting kalles injeksjonsskjerm. To ganger har det vært nødvendig med slik skjerm på Gvammen, åtte ganger på Århus. Til sammen er det nå brukt 270 tonn betong .

1030 meter

Det er NCC som har kontrakten med tunnelen. Odd Oppedal er NCC’s prosjektleder.

På Gvammen er nå tunnelen drevet 691 meter inn i fjellet, nesten like langt som Bambletunnelen på E18. Her er det allerede også sprengt ut en stor nisje som er beregnet på at brøytebilene skal snu. På Århus vil det bli sprengt ut en tilsvarende nisje, tunnelen er her nå 339 meter. Til sammen er tunnelen i øyeblikket 1030 meter.

Milepælen vil tirsdag markeres med kilometerkake på brakkeriggen i Flatdal.

Ferdig 2019

Totalt skal tunnelen bli 9,4 kilometer lang. Når den står ferdig vil vegen mellom Hjartdal og Seljord være rundt 11 kilometer kortere. Hele den nye vegen skal etter planen åpnes på forsommeren 2019.

Nøkkelord:

Anlegg, NCC, Statens vegvesen
 

32 smittet på byggeplass tilknyttet nytt Stordalen-hotell

 

Mesta-ansatt alvorlig skadd etter skred i Nordland

 

45 evakuert fra sine hjem etter jordskred i Halden

 

Her vil Nye Veier legge ny E16 Kongsvinger-E6

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse CEEQUAL-sertifiserte prosjektene er blant de første av sitt slag i Norge


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen