Solvik-Olsens Nye Veier

Mandag ble samferdselsminister Ketil Solvik-Olsens storsatsing formelt etablert. Da ble interimselskapet Nye Veier dannet. Det er mange i næringen som er meget spente på hvordan dette selskapet skal arbeide og hvor mye nytt vi reelt vil få, men alt ligger nå til rette for et ytterligere løft innen veiutbyggingen av landet.

Samtidig med opprettelsen av selskapet ble også selskapets styremedlemmer, som skal bruke tiden fremover til å bygge opp storsatsingen, presentert. Den erfarne Rolf G. Roverud blir styreleder, og med seg fikk han fire styremedlemmer. Blant disse finner vi bransjemannen Harald V. Nikolaisen. Nikolaisen er en tydelig røst i byggenæringen, har gjort en meget god jobb som Statsbygg-sjef og har en allsidig erfaring. Ikke minst har han jobbet som utbyggingsdirektør i Jernbaneverket. Det betyr at han sitter på den riktige kompetansen som et slikt styre også helt klart trenger. Det er ikke nok bare å ha personer med økonomi- og omstillingsbakgrunn – man trenger noen som vet hvordan det er å drive i byggenæringen.

Det er helt klart ikke noen enkel oppgave det nye styret har tatt på seg. De skal her på mange måter gå opp helt nye veier og etablere et statsselskap vi tidligere ikke har sett. Det har vært mye snakk om hvor dette selskapet skal ligge, men den viktigste jobben blir helt klart å finne de riktige menneskene som skal drive selskapet. En dyktig administrasjon vil bli helt avgjørende om man skal lykkes. Det er ikke akkurat overflod av disse menneskene i Norge om dagen – så de må hentes fra andre deler av samme bransje. Styret har nå tiden frem til årsskiftet med å bygge opp organisasjonen. Deretter skal de ta fatt på å bygge ut de sju tildelte strekningene. Finanseringen er det lite organisasjonen selv kan gjøre noe med, det er politikerne som styrer. Og kampen om pengene blir det uansett – midlene kommer fra samme pott uansett om de er øremerket eller ikke.

Selv om samferdselsministeren nå har fått på plass et styre til å drive prosessen videre fremover, er det ingen tvil om at det er Solvik-Olsen selv om er den store sjefen. Nye Veier er heleid av staten ved samferdselsdepartementet, og samferdselsministeren er generalforsamlingen. Hvordan det går med selskapet videre vil derfor bli viktig for Solvik-Olsen selv. Han har lagt ned mye prestisje i opprettelsen av veiselskapet – dette kom frem som et eget punkt allerede i samarbeidsavtalen mellom Høyre FrP, KrF og Venstre høsten 2013. Nå er interimselskapet oppe og går. Det blir spennende å se utviklingen utover høsten og hvordan hele strukturen vil bli organisert. Så får vi se om navnet blir Nye Veier eller om det kommer noe nytt. Vi ser i Brønnøysundregistrene at det ble åpnet konkurs i selskapet Nye Veier AS i Skien tidligere i år. Vi får håpe satsingen til samferdselsdepartementet finner sin riktige vei.