Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen smilte bredt mens han forsynte seg med kake under presentasjonen av interimsstyret til det nye veiselskapet. I bakgrunnen styreleder Rolf G. Roverud.

Veiselskapet: - Slank og strømlinjeformet organisasjon

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sier at det nye veiselskapet skal preges av dynamikk som er positivt for samferdselsutviklingen.

– Vi skal få en slank og strømlinje organisasjon hvor fagfolk skal få velge sin gjennomføringsmetode. Jeg tror vi kan få bygd mer helhetlig vei og med bedre standard enn det som er blitt lagt opp til tidligere. Vi skal bygge billigere og bedre veier, men det skal ikke gå på bekostning av trafikksikkerheten, sa Solvik-Olsen etter at han hadde presentert det nye interimsstyret i selskapet.

– Uavhengighet

Samferdselsministeren la vekt på at selskapet vil være preget av stor politisk uavhengighet i forhold til Statens vegvesen.

– Det vil bli større forutsigbarhet i veiprosjektene, og bedre vei for mindre penger. Vi har i rekrutteringsarbeidet lagt vekt på å få tak i fagfolk med relevant, allsidig og god bakgrunn, sa Solvik-Olsen.

Åpen lokalisering

Nye veier (arbeidsnavnet til veiselskapet) vil ifølge samferdselsministeren lokaliseres et sted utenfor Oslo.

– Om det blir på Østlandet, Vestlandet, i Sør-Norge eller i Nord-Norge, er foreløpig usikkert. Det viktige er å finne et sted der vi kan rekruttere gode fagfolk. Jeg går inn for å få på plass lokaliseringen så raskt som mulig, men selskapets formål er viktigere enn lokaliteten.