Skanskas internblad Relasjon skriver at Statens vegvesen har tatt i bruk såkalte hasteparagrafer i anskaffelsesforskriftene på brua for å kunne tildele prosjekt uten en normal anbudsprosess – som ville tatt lenger tid.
– Vår jobb er å rydde og stabilisere rasområdet, og spesielt rundt og under brua. Vi setter tusenvis av meter med kalksementpeler i de ustabile massene. Det vil i praksis si at vi blander kalk og sement inn i grunnen ved hjelp av en visp. Slik danner vi en pel med dybde på 15 meter og en diameter på 60 centimeter, sier prosjektsjef i Skanska Industri, Bro og Marine, Gunnar Sørebø, til internbladet.
Skanska på sin side har hentet inn skiensfirmaet Jetgrunn til å forsterke to av fundamentene på den brua som ikke raste, og som Vegvesenet håper å sette i drift før fellesferien.
– Det er to fundamenter under to av søylene, som har fått bevegelse på grunn av leirskredet som gikk. Det er disse Jetgrunn nå skal forsterke, sier prosjektleder Arvid Veseth i Vegvesenet til Telemarksavisa.
Jetgrunn starter for alvor med sin del av prosjektet denne uka.