Arkivfoto: Arve Brekkhus

Skjeggestadbrua: Vegvesenet visste at det var dårlig grunn

Gaute Norbotten i Statens vegvesen skrøt uhemmet av betongens kvaliteter da han på Betongseminaret nylig tok for seg tar for seg duktilitet i plass-støpte spennarmerte konstruksjoner.

– Skjeggestadbrua i Vestfold kollapset ikke, men fikk en stor og meget alvorlig skade på grunn av skredene som ble utløst. Det er ennå ikke konkludert hva som var årsaken til at skredene ble utløst, men vi vet at det var en bulldoser i arbeidet i området og at det var tilkjørt 5.000 kubikkmeter masse, sier han.

De de to bruene ble bygget, visste Vegvesenet at det var dårlige grunnforhold på grunn av kvikkleire.

– Det var også årsaken til at anleggsveien ble bygget ovenfor de nye bruene og ikke nedenfor hvor rasene gikk. Det var totalt tre ras som ble utløst – og disse rasene dro så meg seg en av pillarene. Hadde dette vært en elementbru er det stor fare for at den har rast helt sammen – og da ville det vært stor fare for at menneskeliv ville gå tapt. Men brua falt ikke ned. Det var faktisk mulig å kjøre på den også etter hendelsen – og det var det noen som gjorde, utdyper Norbotten.

Han peker på at både konsulent og entreprenør hadde gjort alt rett etter boka når det gjelder byggingen av brua – og de kan ikke klandres for det som skjedde.

På spørsmål fra Byggeindustrien om kalkstabilisering av grunnen, svarte Norbotten at det ikke ble vurdert etter det han kjenner til. Men geoteknikkeren som hadde ansvaret for denne delen var veldig opptatt av at grunnen nedenfor brua måtte bli liggende urørt for all fremtid. Denne beskjeden synes ikke å ha formidlet videre. Hadde man søkt om å starte gravearbeid i området kunne disse opplysningene blitt hentet frem, men det skjedde aldri – og ulykken var et faktum. 100 x 100 meter raste ut.