Bruløftet

Statens vegvesen er i full gang med planleggingsarbeidet rundt de store fjordkryssingsprosjektene på Vestlandet i forbindelse med ferjefri E39. Her vil det gjennomføres mye nybrottsarbeid som virkelig vil utfordre det norske fagmiljøet.

Det er ikke lenger bare snakk om å realisere flere av disse gigantprosjektene - man er nå i full gang med planleggingsarbeidet. Og her vil det kreves mye arbeid frem mot en byggestart. Det er mange store utfordringer som skal løses før man er klare til å ta prosjektene videre. Det er flere brede og dype fjorder som skal forseres og da må man ta i bruk helt nye teknikker.

Mange av disse utfordringene kan sammenlignes med hva man sto overfor da de store oljeplattformene skulle konstrueres og bygges i starten av det norske oljeeventyret. Her satte næringens beste seg sammen og utviklet og realiserte konstruksjoner man tidligere ikke hadde sett, og mange gjorde en fantastisk jobb – og har vært viktige bidraytere til at vi nå er en av verdens rikeste nasjoner. Dette arbeidet brakte mye ny og viktig innovasjon inn i den norske byggenæringen, som mange også har hentet mye ut av innen andre felter senere.

På samme måte kan utviklingen av de nye bruløsningene være med på å bringe hele den norske byggenæringen et godt stykke fremover. Her må rådgiverne og entreprenørene virkelig få frem alt det beste de har å by på. Det må utvikles konstruksjoner som tidligere ikke er bygget og mye som tidligere kun har eksistert på tegnebrettet vil nå realiseres. Tenk bare på hvilke konstruksjoner man må planlegge og bygge for å sikre en god kryssing av den mektige Sognefjorden.

Ved at man nå har gitt grønt lys for å sette inn enda flere ressurser i planleggingsarbeidet gjør at prosjektet rykker stadig nærmere og man må begynne å jobbe konkret med de ulike delprosjektene. Man forventer at disse prosjektene skal stå ferdig innen 2033. Før den tid har norsk byggenæring mest trolig satt flere nye verdensrekorder innen brubygging.