E39-bruene blir et enormt innovasjonsløft

- Arbeidet med de store fjordkrysningsprosjektene langs E39 på vestkysten av Norge, vil bidra til et enormt innovasjonsløft for hele norsk byggenæring, ja, for hele det norske samfunnet, sa prosjektleder Jørn Arve Hasselø i Statens vegvesen på seminaret Norsk Betongforening nylig arrangerte i Oslo.

- Løsninger for de store fjordkrysningene som Statens vegvesen for Ferjefri E39, gjør at det må utvikles både ny teknologi og nytt regelverk. Det skal settes mange nye verdensrekorder, men det har vi også gjort før, sa Hasselø som trakk frem byggingen av Bergsøysundet flytebru som er en del av Kristiansund og Freis fastlandsforbindelse. Dette prosjektet som ble bygget på begynnelsen av 1990-årene, har løsninger ingen tidligere har sett bl a når det gjelder forankring av brua. Den er kun forankret til land på begge sider. De løsningene man kom frem til den gangen har vist seg å holde mål, sa han.

Hasselø forteller at Bergsøysundet bru som er bygget i stål, flyter på store betongpontonger. Disse er fullstendig vanntette. Dette er vel de eneste betongkontruksjonene som vegvesenet har liggende i vann, som faktisk har holdt det man lovet, nemlig at de skulle være tette.

- Det ble gjort en flott rådgivnings- og konsulentjobb, men jeg vil også trekke frem ekspertisen og yrkesstoltheten til de arbeiderne som fysisk laget disse pontongene, fortsatt han. Det er denne kunnskapen vi må få tilbake. Klarer vi det, så skal vi også klare å bygge de storstilte bruprosjektene vi snakker om langs E39, sier han.

- Det er beregnet en 20 års byggetid. Alt skal stå ferdig i 2033. Vi har fått klarsignal til å gå i gang. Nå er det ikke lenger bare prat om disse prosjektene, nå jobbes det på bred front. Vi møter mange ulike utfordringer. Ingen av fjorden er like. Det betyr at vi må bygge en bru for hver enkelt fjordkrysning som er spesiell. Det er ulike lengder på bruene og de påvirkes av ulike krefter. For min del tror jeg at det vil være enklest å starte med de «enkleste» prosjektene. Det er nok av utfordringer også der, sa han.

- I dag er ferjetrafikken den store hindringen for utviklingen i de kystområdene som dekkes av de store prosjektene. Fjerner vi ferjene, fjerner vi også viktige barrierer som hindrer vekst og utvikling. Vi snakker da om at større deler av kysten kan få store fordeler. Mange nye arbeidsplasser vil bli skapt, og man minsker presser på de store sentrene man nå har langs kysten. Dette er en utvikling som vil være til fordel for hele landet, sa Hasselø.