Gunnar Asplund, oppfinner og administrerende direktør i Elways.

NCC vil bygge elektrisk vei

NCC planlegger å starte byggingen av elektrisk vei mellom Arlanda Lufthavn og Rosenbergs logistikkområde i 2016.

Det skriver entreprenøren i en pressemelding på sine nettsider.

PostNord i Sverige inngår nå i samarbeidsgruppen som utvikler løsningen for en elektrisk vei ved Stockholms hovedflyplass Arlanda. PostNord håper, ifølge pressemeldingen, at selskapets lastebiler skal operere på den fremtidig el-veien mellom Arlanda Lufthavn og Rosenberg logistikkområde, og NCC håper å starte byggingen av el-veien i 2016. 

Prosjektet er en del av det svenske Trafikverkets prosjekt for el-veier, og det er allerede bygget en testvei på Arlanda. Planen er nå å fortsette med elektrifisering av en to kilometer lang strekning mellom Arlanda og logistikksenteret i Rosersberg, heter det i pressemeldingen.

– El-veier reduserer Co2-utslippene, og 33 prosent av utslippene av Co2 i Sverige kommer fra veitrafikk, der godstrafikk igjen står for en tredjedel. El-veiene kan også integreres i eksisterende veinett. Med den teknologien vi har utviklet, kan vi legge til én km el-vei i timen, sier Hans Säll, koordinator for forretningsutvikling i NCC Roads og styreleder i konsortsiselskapet Elways.
– Teknologien er basert på en elektrisk skinne i veien, som driver og lader bilene under kjøring. I Sverige kan løsningen være aktuell for de store hovedveiene. Det vil da være to til fire prosent av veinettet som må elektrifiseres. På kortere turer mellom disse veiene brukes batteri, sier Gunnar Asplund, oppfinner og administrerende direktør i Elways.