Jon Sandnes under overrekkelsen av rapporten «Enkelt å være seriøs». Foto: Sindre Sverdrup Strand

ID-kort blir HMS-kort - BNL: - En lek med ord som ingen er tjent med

Myndighetene frykter for mye juks med byggebransjens ID-kort, og endrer forskriftene for å presisere at disse skal være HMS-kort. Både politiet og BNL mener politikerne leker med ord, og ikke fokuserer på det viktige arbeidet.

– De må bare kalle det hva de vil. BNL er opptatte av at det som nå blir hetende HMS-kortet, skal være gyldig, og at det bærer offentlig informasjon i sanntid. Vi kan bare beklage at en lang høring nå omtrent har blitt viet til hva kortet skal hete, sier BNL-direktør Jon Sandnes til Byggeindustrien.

Det utstedes 190.000 ID-kort i byggebransjen hvert år. Kortene er ment å skulle bidra til lovlige og ordentlige arbeidsforhold, men politiet uttaler tirsdag overfor NRK at kontrollen er for dårlig, og selv om flertallet av de rundt 400.000 kortholderne er ærlige arbeidsfolk, har Arbeidstilsynet og politiet avslørt flere tilfeller av forfalskninger og misbruk.

– Noen har fått laget seg et falskt pass i utlandet, og så tar man en kopi av det. Så godkjenner på sett og vis arbeidsgiveren det, og sier at dette er den personen, sier politiadvokat Andreas Meeg-Bentzen i Oslo politidistrikt til statskanalen.

Det er nemlig opp til arbeidsgiveren å sjekke om den som søker jobb, er den han sier han er, og å sjekke at papirene han legger fram for å få byggekortet, er ekte.

– Det foregår da ingen formell undersøkelse fra myndighetenes side knyttet til om dette faktisk stemmer, sier Meeg-Bentzen.

Jon Sandnes sier overfor Byggeindustrien at dette ikke er en god løsning, og påpeker at BNL i sin rapport «Enkelt å være seriøs» etterspør et system hvor myndighetene står for å utstede ID-kortene, og arbeidsgiverne kun trenger å forholde seg til informasjonen som ligger inne i kortet.

– Dette er fullt mulig, men den jobben må det offentlige gjøre. Dette er et viktig instrument, og ikke bare i seriøsitetsarbeidet – det er et forenklingsarbeid av dimensjoner. Dette må det bli fart på, slår han fast.

I mars kunne Byggeindustrien skrive om at Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) måtte stenge byggeplassen på prosjektet utvidelse av Bekkelaget Renseanlegg på grunn av at de som skulle utføre ladeoperasjoene ved sprengning, ikke hadde de nødvendige sertifikatene.

I februar stoppet DSB sprengningsarbeidet i Eiganestunnelen, da det kom frem at ingen av arbeiderne hadde de nødvendige papirene.