Salgssjef Stig Berg-Johansen (t.v) og adm. dir. Tom Johansen i Nasta visste ingenting om Hitachis nye hybridhjullaster. Hjullasterspesialist Vasileios Drougkas i Hitachi Construction Machinery Europe kunne derimot bistå med info om hjullasternyvinningen.

Hybrid-overraskelse fra Hitachi

Hybridhjullasteren ZW220HYB-5 fra Hitachi er en av de store overraskelsene under Intermat-messen i Paris.

Hitachi har klart å holde hybridhjullasteren hemmelig helt frem til Intermat åpnet messedørene denne uken. Heller ikke den norske Hitachi-importøren Nasta ante hva den japanske maskinprodusenten hadde i ermet.

- Dette er en godt bevart hemmelighet som vi ikke vet noen ting om, sier administrerende direktør Tom Johansen og salgssjef Stig Berg-Johansen i Nasta da Byggeindustrien ber de om å kommentere hybridhjullasteren.

Fornøyd med at Hitachi fortsetter utviklingen

Mike Versteeg, area sales representative for Hitachi Construction Machinery Europe kan bekrefte at Hitachi har forsøkt å holde en veldig lav profil med hjullasteren slik at det skulle bli en stor overraskelse til Intermat.

Han sier til Byggeindustrien at det er betryggende å se at Hitachi fortsetter å investere i nye modelltyper for fremtiden.

- Hitachi introduserte hybridgraver i april 2014 og nå har vi også kunnskapen og teknologien til å produsere hybride hjullastere. Jeg mener hjullastere er perfekt for å utnytte hybridteknologien fordi de alltid er i bevegelse fra a til b. Når man kjører en hybridgravemaskin ter man mer avhengig av en spesiell arbeidsoppgave for å få utbytte av hybridteknologien, sier Versteeg.

100 prosent Hitachi

Hitachi starter salget av ZW220HYB – 5 i Japan mot sluttenav året. Det er usikkert når maskinen kommer til Europa.

ZW220HYB-5 er et 100 prosent Hitachi-produkt som i følge det japanske selskapet bygger på teknologi man finner i Hitachi konsernets lyntog (bullet train) og i EH-serien dumpere.

Hjullasterspesialist Vasileios Drougkas i Hitachi Construction Machinery Europe forklarer til Byggeindustrien at hybridhjullasteren er utstyrt med en fire sylindret motor med en generator som omdanner mekanisk energi til elektrisk energi til to elektriske kjøremotorer. Når maskinen ruller eller bremser fortsetter den å lagre energi i en kondensator. Under akselerasjon utnytter maskinen energi fra både generatoren og kondensatoren.

- Hybridteknologien sørger for at drivstofforbruket blir 26 prosent lavere sammenlignet med den tradisjonelle 220-modellen, opplyser Drougkas.

Han tilføyer at hybridteknologien også sørger at lydnivået på maskinen blir betydelig lavere. Utenfor hytta skal lydnivået nå være to desibel lavere og inne i hytta hele fem desibel lavere enn standardutgaven.

Først i Japan

ZW220HYB – 5 er utviklet ved Hitachis hjullasterfabrikk i Ryugasaki iJapan. Produksjonen av hjullasteren skal etter planen starte mot slutten av året, men i første omgang vil hybrid-nyvinningen kun vær tilgjengelig i det Japanske markedet.

- Når den kommer til Europa vil på mange måter avhenge av interessen fra det europeiske markedet, sier Drougkas.

Ny 6-serie gravmaskiner

Hitachi har også en annen stor nyhet på Intermat-standen. Den japanske maskinprodusenten har nemlig spart Europa-lanseringen av den nye 6-serien gravemaskiner til den franske maskinmessen. Det er 30-tonneren ZX300LC-6 som er første ute.

- Den nye serien kommer med steg4 motorer hvor dieselpartikkelfilteret er erstattet med AdBlue, forteller Stig Berg-Johansen.

Mer kraft

ZX300LC-6 er arvtageren etter ZX290LC-5. Nasta-sjef Tom Johansen mener det er positivt at Hitachi har gitt maskinen mer tyngde og ikke minst er han fornøyd med at maskinen har fått en sekssylindret motor.

- Dette tror jeg blir en veldig bra maskin for oss, sier Johansen.

I tillegg til økt kraft skal den nye modellen bruke cirka 10 prosent mindre drivstoff enn 290-modellen i 5-serien.

- Dette er en maskin som kommer til Norge først ved årsskifte.  Hitachi vil nå introdusere nye modeller i   6-serien fortløpende, forteller Johansen.

ZX300LC-6 er den første modellen i Hitachis nye 6-serie gravemaskiner.