Administrerende direktør Per Arvid Hennum i Normann Olsen Maskin har mange stander han skal besøke på Intermat.

På utkikk etter nye maskinmerker

- Vi er alltid på utkikk etter nye merker som kan utvide vårt produktspekter, sier adm. dir. Per Arvid Hennum i Normann Olsen Maskin AS.

Hennum sier til Byggeindustrien at Intermat-messen i Paris er viktig for å pleie eksisterende kontakter, men også for å se på mulighetene for å utvide maskinhorisonten.

- Vi er her først og fremst for å møte og holde kontakten med produsentene vi allerede representerer, men det er også spennende å se om vi kan finne noe nytt som vi kan tilføye i vårt produktspekter, sier han.

Tre hovednisjer

Normann Olsen Maskin deler virksomheten opp i de tre hovednisjeområdene veimaskiner, løftemaskiner og utstyr rettet mot rengjøring av bygg. Ifølge Hennum kan det på sikt være aktuelt å utvide med nye produkter innen alle nisjene.

- Innen veimaskiner selger vi allerede asfaltutleggere fra Bomag, asfaltvalser fra Ammann og asfaltverk fra Ermont. Finner vi et nytt og spennende produkt som kan utvide vårt veimaskinsortiment vil vi vurdere det, poengterer Hennum.

8-tonner på skinner

Bjørn-Arne Gustavsen (t.v) og Arild Nilsen, begge produktansvarlige i Normann Olsen Maskin, mener Mecalacs 8-tonns jernbanemaskin er interessant for det norske markedet.

Hennum besøker Intermat sammen med blant annet Arild Nilsen, produktansvarlig for Mecalac i Normann Olsen Maskin. På Mecalac-standen kan Nilsen blant annet fortelle at Mecalacs MCR-serie kompakte beltegravere nå kan leveres med stålbelter.

- Frem til nå har gummibelter vært det eneste alternativet på MCR-maskinene. Nå er det mulig å få stålbelter på både 6-, 8- og 10-tonneren, og det til samme pris som gummibelter, opplyser Nilsen.

Mecalac stiller ut 8-tonns graveren i MCR-serien som jernbanemaskin.

Mecalac viser frem jernbaneversonen av 8-tonneren i MCR-serien.

- Jernbanemaskiner er høyaktuelle for det norske markedet og så vidt jeg vet er det kun Mecalac som leverer en 8-tonns graver som jernbanemaskin. Normalt er det 12 og kanskje 14-tonnere som blir tilpasset jernbaneskinner, sier Andersen.

Stort spekter på Vei og Anlegg

Per Arvid Hennum forteller at flere av nyhetene på Intermat også blir å se på Normann Olsen Maskins Vei og Anlegg stand.

- Vi skal ha en 1000 kvadratmeter stor stand på samme sted som tidligere og alle våre hovedmerker vil være godt representert, forteller Hennum. Han tilføyer at datterselskapet Norgeodesi også blir å finne på standen

Håper på teleskoptrucknyhet

Det er imidlertid ikke alt som er 100 prosent spikret til Vei og Anlegg standen. Normann Olsen Maskin jobber blant annet iherdig med å få på plass Manitous store teleskoptrucknyhet MRT3255 med en løftehøyde på 32 meter.

- Vi håper vi skal greie å få den til Oslo tidsnok til messen, sier Hennum.