Store setningsskader rundt Frodeåstunnelen

Både inne i og rundt Frodeåstunnelen i Tønsberg er det registrert store setningsskader siden åpningen i 2009. På det meste har veien sunket 40 centimeter.

Det skriver NRK Vestfold i en artikkel på sine nettsider.

– Det var uforutsett at det skulle bli så store setningsskader her. Likevel forventet vegvesenet at det skulle komme noen slike skader på veien inni og rundt tunnelen, uttaler seksjonsleder for drift og vedlikehold i Statens vegvesen Vestfold, Gunnar Hasle, overfor NRK.

Bortsett fra det verste setningstilfellet på Kilen-siden av tunnelen, hvor veien har sunket 40 centimeter, består, ifølge artikkelen, de øvrige skadene av setninger på mellom fem og ti centimeter. Veien fra Sem til Frodeåstunnelen har hatt setningsskader, men de ble rettet opp i 2014, heter det i artikkelen. Det er i tillegg skader på veien rett før man kjører over tunneltaket når man kommer fra Kilen, men Hasle presiserer overfor statskanalen at det ikke er snakk om skader på veien oppå tunneltaket.

Vegvesenet har etterfylt med asfalt for å holde de fleste setningsskadene i orden, men Hasle vet ikke hvor lenge Vegvesenet må fortsette å etterfylle asfalt i og ved tunnelen.

– Det ser ikke ut til at setningene tar slutt, sier han til NRK.

Vegvesenet har reasfaltert på setningsskadene tre ganger etter at Frodeåstunnelen åpnet.

– Jeg kan ikke si hvor mye dette har kostet totalt, men de verste skadene på Kilen har kostet 50- 100.000 kroner å utbedre hver gang, sier Hasle.