Per Helge Pedersen

Kommentar: Hva skjer med det nye veiselskapet?

Mange er veldig glade for at det blir satset mer på samferdselsutbygging i Norge. Etter mye frem og tilbake har nå regjeringen lansert forslaget om det nye veiselskapet. Mange i bygg- og anlegg stiller seg positive til det nye selskapet, mens andre er negative eller avventende. Det hjelper ikke med nye selskapsformer om det ikke kommer mer penger til samferdsels-sektoren.

Det gjenstår å se hvordan forholdet blir mellom Statens vegvesen og det nye veiselskapet. Det skal også bli spennende å se hvilke personer man satser på i det nye selskapet. Uansett blir det en intern konkurranse om fagfolk ikke bare i forhold til Vegvesenet, men også i forhold til mange andre aktører i norsk veibygging.

Vi er enig med fungerende vegdirektør Lars Aksnes som sier at Statens vegvesen har tunge fagmiljøer med bred erfaring og dyp kunnskap innen veibygging, OPS og bompenger. Det er bygget opp erfaring og kunnskap gjennom 150 årene. Også Aksnes sier at det er opplagt at det nye selskapet vil påvirke organisasjonen, men det er fortsatt uklart i hvilken grad.

- Reformen som nå er varslet, ser jeg på som en ny og spennende epoke i norsk samferdselshistorie, sier Aksnes.

Fortsatt vil Statens vegvesen være den tunge og store aktøren. Etter vårt syn er det helt vesentlig at det blir et nært og tett samarbeid mellom Statens vegvesen og det nye utbyggingsselskapet. Vi er også opptatt av at det nye veiselskapet trekker veksler på de ressursene man har i Vegvesenet . Vi vil advare sterkt i mot at man bygger opp doble systemer. Veiselskapet må virke som en prosjektorganisasjon som også evner å samarbeide tett med konsulenter og entreprenører. Vi har gode erfaringer med de OPS-prosjektene vi har kjørt – ikke minst med tanke på samarbeidet mellom partene.

Uansett må vi tenke mer sammenhengende veiutbygging i alle deler av landet – og vi må jobbe etter statlige planer. Det gjelder også for de prosjektene Vegvesenet fortsatt skal ha ansvar for. Det er bygget opp et veldig byråkrati – og det er laget beslutningssystemer som tar alt for lang tid. Skal vi få et løft i samferdsel må det snues på mange steiner. Vi kan opplagt få mer penger ut fra hver krone. Men da må vi ikke tillate at kommunepolitikere og andre stanser veiprosjekter i årevis.