NHOs Årskonferanse 2015

Færre selskaper skal gi billigere bompasseringer

Billigere passeringer og færre selskaper er hovedinnholdet i regjeringens nye bompengereform. – Dette er gammelt nytt, mener opposisjonen.

Hvor mye rimeligere det blir for bilistene, vet samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) ennå ikke. Men han tar sikte på at rabatten på bompengebrikken kan økes fra 10 til 20 prosent.

– Det betyr en betydelig besparelse for bilister. De slipper å betale så mye for så mye administrasjon og finansiering. Mer av pengene går til å betale for selve veien, sier Solvik-Olsen til NTB.

– Det vil effektivisere driften, vi vil få mer profesjonelle selskaper. Når vi først skal ha bompenger, må minst mulig gå til driften og mest mulig til å betale gjeld så fort som mulig, sier han.

Et eksempel er alle småselskapene som utsteder bompengebrikker. Solvik-Olsen viser til at det er mer enn 40 slike selskaper. Noen er store, mens mange små har så få som tusen kunder.

– Det sier seg selv at det er en kostbar måte å drive på, sier han.

Reformen er en del av regjeringens stortingsmelding «På rett vei – Reformer i veisektoren» som ble lagt fram fredag.

– Vi vil også ha en rentekompensasjonsordning der staten skal ta en større del av utgiftene som hvert bomselskap har. Det gir rom for å redusere takster eller øke rabatter, sier Solvik-Olsen.

Hvor mye billigere bompasseringene blir på de enkelte strekningene, er det for tidlig å si. Solvik-Olsen sier selskapene nå må se på hva de har i gjeld og rentenivå slik at man deretter kan komme fram til takstreduksjon. Men at det blir rimeligere, er han ikke i tvil om.

– På Rofast (E39 i Rogaland) ville man med den gamle måten å regne på ha en bomtakst på 300-400 kroner. Med det nye systemet kan det ligge på rundt 200 kroner, sier han.

– Jeg hører at han kaller dette en reform, men dette er gammelt nytt som ble vedtatt i Stortinget i 2013. Dette er i all hovedsak god, rødgrønn politikk, sier Arbeiderpartiets samferdselspolitiske talskvinne Eirin Sund.

Hun er imidlertid skeptisk til rentekompensasjonsordningen som foreslås og frykter den bare vil gjøre systemet dyrere og mer tungvint.

– Og det viktigste tiltaket som virkelig ville ha effektivisert bompengeinnkrevingen, kommer Solvik-Olsen ikke med: Obligatorisk bombrikke. Det forundrer meg, sier Sund.

Senterpartiet ønsker også å redusere antall bompengeselskap, men frykter regjeringen tar for hardt i. De ønsker seg en modell knyttet opp mot fylkene.

– Jeg er redd vi ender opp med noen få, veldig store, som får problemer med å reflektere de ulike behovene i landsdelene, sier samferdselspolitisk talskvinne Janne Sjelmo Nordås.

Også Sp er skeptiske til rentekompensasjonsordningen fordi de mener den vil skyve kostnadene over på fremtidige generasjoner.