Hvor mye rimeligere det blir for bilistene, vet samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) ennå ikke. Men han tar sikte på at rabatten på bompengebrikken kan økes fra 10 til 20 prosent.
– Det betyr en betydelig besparelse for bilister. De slipper å betale så mye for så mye administrasjon og finansiering. Mer av pengene går til å betale for selve veien, sier Solvik-Olsen til NTB.
– Det vil effektivisere driften, vi vil få mer profesjonelle selskaper. Når vi først skal ha bompenger, må minst mulig gå til driften og mest mulig til å betale gjeld så fort som mulig, sier han.
Et eksempel er alle småselskapene som utsteder bompengebrikker. Solvik-Olsen viser til at det er mer enn 40 slike selskaper. Noen er store, mens mange små har så få som tusen kunder.
– Det sier seg selv at det er en kostbar måte å drive på, sier han.
Reformen er en del av regjeringens stortingsmelding «På rett vei – Reformer i veisektoren» som ble lagt fram fredag.
– Vi vil også ha en rentekompensasjonsordning der staten skal ta en større del av utgiftene som hvert bomselskap har. Det gir rom for å redusere takster eller øke rabatter, sier Solvik-Olsen.
Hvor mye billigere bompasseringene blir på de enkelte strekningene, er det for tidlig å si. Solvik-Olsen sier selskapene nå må se på hva de har i gjeld og rentenivå slik at man deretter kan komme fram til takstreduksjon. Men at det blir rimeligere, er han ikke i tvil om.
– På Rofast (E39 i Rogaland) ville man med den gamle måten å regne på ha en bomtakst på 300-400 kroner. Med det nye systemet kan det ligge på rundt 200 kroner, sier han.
– Jeg hører at han kaller dette en reform, men dette er gammelt nytt som ble vedtatt i Stortinget i 2013. Dette er i all hovedsak god, rødgrønn politikk, sier Arbeiderpartiets samferdselspolitiske talskvinne Eirin Sund.
Hun er imidlertid skeptisk til rentekompensasjonsordningen som foreslås og frykter den bare vil gjøre systemet dyrere og mer tungvint.
– Og det viktigste tiltaket som virkelig ville ha effektivisert bompengeinnkrevingen, kommer Solvik-Olsen ikke med: Obligatorisk bombrikke. Det forundrer meg, sier Sund.
Senterpartiet ønsker også å redusere antall bompengeselskap, men frykter regjeringen tar for hardt i. De ønsker seg en modell knyttet opp mot fylkene.
– Jeg er redd vi ender opp med noen få, veldig store, som får problemer med å reflektere de ulike behovene i landsdelene, sier samferdselspolitisk talskvinne Janne Sjelmo Nordås.
Også Sp er skeptiske til rentekompensasjonsordningen fordi de mener den vil skyve kostnadene over på fremtidige generasjoner.