– Med færre bompengeselskaper får vi lavere driftskostnader og lavere finansieringskostnader for selskapene. Det betyr at mer av bilistenes bompenger kan gå direkte til veiutbygging, sier Solvik-Olsen fra bompengekritiske Frp.
Reformen er en del av regjeringens stortingsmelding «På rett vei – Reformer i veisektoren» som ble lagt fram fredag.
Statssekretær og Solvik-Olsens partikollega Bård Hoksrud sa til Fædrelandsvennen i mars at Bompenge-Norge sannsynligvis blir inndelt i regionene øst, vest og nord.
Solvik-Olsen sier det er et klart mål å få redusert driftskostnadene for bompengeselskapene, og at regjeringen tar sikte på en helt ny takst- og rabattstruktur.
– En rentekompensasjonsordning for bompengelån skal brukes som insentiv for å sikre gjennomføring av bompengereformen og bidra til lavere takst/økt rabatt for bilistene, opplyser Solvik-Olsen.
Samarbeidspartiene legger til sammen 130 millioner kroner i potten og varsler også utvidelse av ordningen med offentlig-privat samarbeid (OPS).
– Vi foreslår å organisere veisektoren bedre for å realisere flere veiprosjekter – bedre, raskere og billigere. Vi varsler også endringer i opplegget med bompenger, for å spare bilistene for penger ved å effektivisere bompengesektoren og redusere finanskostnadene, sier Solvik-Olsen. (©NTB)