Illustrasjonsfoto.

Regjeringen kutter antall bomselskaper

Samferdselsdepartementet reduserer antall bomselskaper fra dagens om lag 50 til tre til fem fylkeskommunalt eide selskaper, opplyser samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).

– Med færre bompengeselskaper får vi lavere driftskostnader og lavere finansieringskostnader for selskapene. Det betyr at mer av bilistenes bompenger kan gå direkte til veiutbygging, sier Solvik-Olsen fra bompengekritiske Frp.

Reformen er en del av regjeringens stortingsmelding «På rett vei – Reformer i veisektoren» som ble lagt fram fredag.

Statssekretær og Solvik-Olsens partikollega Bård Hoksrud sa til Fædrelandsvennen i mars at Bompenge-Norge sannsynligvis blir inndelt i regionene øst, vest og nord.

Solvik-Olsen sier det er et klart mål å få redusert driftskostnadene for bompengeselskapene, og at regjeringen tar sikte på en helt ny takst- og rabattstruktur.

– En rentekompensasjonsordning for bompengelån skal brukes som insentiv for å sikre gjennomføring av bompengereformen og bidra til lavere takst/økt rabatt for bilistene, opplyser Solvik-Olsen.

Samarbeidspartiene legger til sammen 130 millioner kroner i potten og varsler også utvidelse av ordningen med offentlig-privat samarbeid (OPS).

– Vi foreslår å organisere veisektoren bedre for å realisere flere veiprosjekter – bedre, raskere og billigere. Vi varsler også endringer i opplegget med bompenger, for å spare bilistene for penger ved å effektivisere bompengesektoren og redusere finanskostnadene, sier Solvik-Olsen. (©NTB)