VIL EVALUERE. – Vi blir behandlet som en engangsbyggherre og det kan vi ikke leve med, sier Bettina Sandvin, leder for byggherreseksjonen i Statens vegvesen. Arkivfoto.

Vegvesenet varsler mer entreprenør-evaluering

Fra 2017 planlegger Statens vegvesen å ta i bruk evalueringer fra tidligere prosjekter når de skal foreta anskaffelser.

Statens vegvesen har allerede et system der de i prosjektene evaluerer hovedentreprenørene og rådgivernes innsats, men evalueringene blir i liten grad systematisert og tatt i bruk i forbindelse med anskaffelser.

Det skal det bli en endring på nå.

Fremover vil Statens vegvesen sørge for å systematisere «karakterbøkene» fra tidligere prosjekter og fra 2017 ønsker etaten å innføre en ordning der evalueringene blir vektlagt når tilbud skal vurderes.

– Vi ønsker å innføre en slik ordning fordi det skal lønne seg å levere god kvalitet og et godt HMS-arbeid, og det skal lønne seg å være løsnings- og samarbeidsorientert og ikke konfliktorientert, sier Bettina Sandvin, leder av byggherreseksjonen i Statens vegvesen, til Byggeindustrien.

Viktig å motivere

Statens vegvesen ønsker å bruke evalueringsordningen til å motivere både rådgivere og entreprenører til å skape gode prosjekter med et godt samarbeidsklima.

– Jeg tror det er viktig å ha en motivasjon til å gjøre en god jobb og finne de beste løsningene. Hvis det ikke lønner seg å gjøre en god jobb så blir også mye av motivasjonen borte. Slik er vi mennesker skrudd sammen, konstaterer Sandvin.

Hun poengterer at Statens vegvesens hensikt med evalueringsordningen ikke er å avvise de som gjør en dårlig jobb, men å belønne de som gjør en god jobb.

– Vi håper at det å score dårlig på en evaluering vil motivere til å endre kurs slik at man gjør en bedre jobb neste gang, sier Sandvin.

Engangsbyggherre

Bakgrunnen for at Statens vegvesen nå ønsker å vektlegge tidligere innsats er ifølge Sandvin at de for ofte blir behandlet og sett på som en engangsbyggherre. Hun mener det er et økende problem at de som jobber for vegvesenet ikke bryr seg nevneverdig om hvordan de oppfører seg eller hva de leverer, fordi de vet at de også vil få neste prosjekt bare de leverer det laveste tilbudet.

– Statens vegvesen kan ikke leve med at vi blir behandlet som en engangsbyggherre. Da får vi prosjekter som ikke har riktig fokus i forhold til HMS, kvalitet og det å få til et godt og løsningsorientert samarbeid, understreker Sandvin.

– Skal ikke være synsing

– Tror du ikke entreprenører og rådgivere ofte vil være uenig i evalueringer som går i deres disfavør?

– Det kan godt hende at det vil dukke opp diskusjoner rundt evalueringene, men evalueringene vi gjør skal ikke være synsing, de skal være godt dokumenterte, vektlegger Sandvin.

Hun har foreløpig få svar på hvordan de kommer til å legge opp evalueringsordningen, men Sandvin sier de er i gang med en prosess som forhåpentligvis vil resultere i en ordning som de kan iverksette fra 2017.

Bransjen positiv

Statens vegvesen har informert både MEF, EBA og RIF om evalueringsordningen de planlegger å innføre. EBA-sjef Kari Sandberg sier til Byggeindustrien at hun er positiv, men også avventende.

– Vi er kjent med at Statens vegvesen ønsker å sette i gang en evalueringsordning og vi er i utgangspunktet positive til at andre kriterier enn pris legges til grunn. Samtidig er vi litt avventende i forhold til hvordan ordningen skal innrettes og hvilke kriterier som skal vektlegges. Vi har en veldig god dialog med byggherreseksjonen i Statens vegvesen. Jeg regner derfor med at dette vil være et tema vi vil diskutere nærmere under våre samarbeidsmøter, kommenterer Sandberg.

MEF: Tidlig å kommentere

Administrerende direktør Trond Johannesen i MEF sier prosessen med evalueringsordningen har kommet så kort at det er vanskelig å kommentere saken, men han er fornøyd med at Statens vegvesen nå legger opp til et regime der andre kriterier enn pris blir vektlagt.

– Hvis dette betyr at vegvesenet ønsker å vektlegge kompetanse og erfaring er vi positive til det, sier han.