Shell Subsea Vestbase

Tre haller med kontorlokaler på taket står ferdig etter en radig og ryddig byggeperiode på industribasen Vestbase i Kristiansund.

Fakta

Sted: Kristiansund
Prosjekttype: Lager- og verkstedhall
Entreprisekostnad inkl. mva:
Ca. 130 millioner kroner
Bruttoareal: Ca. 6600 kvm.
Byggherre: Vikan Eiendom AS (Vestbase Norseagroup)
Totalentreprenør:
Lønnheim Entreprenør
Arkitekt: 3de Arkitektur
Rådgivere: RIAku: Brekke & Strand Akustikk l RIB-Betong: Sweco l RIBr: Multiconsult l RIB-Stål: Lønnheim Stål l RIB-Prefab: Elementpartner
Underentreprenører/leverandører: Grunnarbeid: Olav Alvheim Maskinstasjon l Oppmåling: Buset l Ferdigbetong: Vikan Betong l Gulvstøp / avretting / radon / isolasjon i grunn: Tiller-Vimek l Bærekonstruksjoner: Lønnheim Stål l Prefab betongelementer: ElementPartner l Lås og beslag: Norsk Låsservice l Veggelementer: Paroc l Byggevarer og dører: E.A. Smith l Glass og alu: Valumin l Porter: Assa Abloy Entrance Systems Norway l Solskjerming: Fasadeprodukter l Systemhimlinger og foldevegg: Urestad Tak og Vegg l Lett-tak: Lett-tak Systemer l Bærende stålplatetak, tekking og blikkenslager: Kalstad Montering l Trapper og rekkverk: Br. Midthaug l Mur, puss og flis: Murmester Mørkedal l Maler og belegg: Jostein Skjetne l Kjøkken: Bjørn Nilsen Serviceverksted l Røykluker: Everlite l Ventilasjon: GK Norge l Elektro: West Elektro l Sanitær: Øivind Lystad l Heis: Lift-Tech l Traverskran: Konecranes l Vegghengte svingkraner: Industrikran l Branntetting: Firesafe l Betongsaging: Kristiansund Betongsaging

Industribasen Vestbase i Kristiansund vokser stadig, og i mars sto Shells nye lager- og verkstedhall ferdig på den nylig utsprengte utvidelsen av basen. Shell Subsea består av tre store haller med avanserte tekniske installasjoner, fasiliteter for arbeiderne, samt flotte kontorlokaler på taket.
Prosjektleder Claude Hildrestrand i Lønnheim Entreprenør kan fortelle om et prosjekt gjennomført til punkt og prikke, med godt samspill, høy kvalitet og gode rutiner for rapportering og behandling av uønskede hendelser.
– Vi har hatt veldig fokus på HMS på dette prosjektet. Vi bygger for Shell, og sikkerhetsfokuset har vært på offshore-nivå. De mest alvorlige hendelsene har kanskje vært noen som har skåret seg på en papirbit eller lignende, sier han tørt.

Kontor på taket
Foruten å levere med null skader, har totalentreprenør Lønnheim Entreprenør levert prosjektet helt etter fremdriftsplanen, med bygg og tekniske installasjoner ferdigstilt én måned før overlevering for oppstart og innregulering før overrekkelse 2. mars.
– Vi har greid å holde oss til planen stort sett hele tiden. Den største utfordringen på grunn av trang byggetomt, har kanskje vært det puslespillet vi har måttet gjøre med fremdriften på tak, veggelementer, traverskraner og stålkonstruksjoner. Takket være en erfaren anleggsleder som har samordnet disse fagene, har vi totalt klart å holde oss innenfor tidsrammene, sier Hildrestrand.
De 18 meter høye hallene har hovedbærekonstruksjoner i stål, og elementvegger fra Paroc, med innslag av prefabrikert betongbrystning i bakkeplan. De to lagerhallene er uført med Lett-tak, mens verkstedhall C har Leca-tak og kraftig bærekonstruksjoner for å støtte kontorlokaler på toppen. Kontorene er ved overlevering omtrent 470 kvadratmeter store, men prosjektlederen forteller at halltaket er dimensjonert for en eventuell fremtidig utvidelse med en fordobling av kontorarealet.

Tok tak
I kontorlokalene har det blitt gjort mye for å skape et godt arbeidsmiljø med minimalt med støy fra verkstedshallen under.
Hele takkonstruksjonen er montert flytende. Den er altså ikke fastmontert til understøttende stålkonstruksjon, men hviler på kasser av elastoblokker som sørger for vertikal og horisontal fastholding av takkonstruksjonen, samt isolering av vibrasjoner som har forplantet seg i stålkonstruksjonen fra traverskranen under.
For å oppnå nødvendig stabilitet er takkonstruksjonen utformet som stiv skive. Globalstabiliteten for takkonstruksjonen og tilhørende kontoretasje er sikret ved hjelp av vertikale avstivingssystem ført ned til fundament plassert mellom hovedsøylene. Det er også et vertikalt avstivingssystem i hver sidekant på skiven.

Utsikt i høyden
Kontorlokalene er utstyrt med store glassfasader og takterrasse med havutsikt.
– Kontorene har jo blitt noen fantastiske lokaler. De testene vi har gjort, viser en lydisolering godt på riktig side av hva som er kravene for dette. Lokalene er utsmykket med flotte fasader for å gjøre dem innbydende for de som skal jobbe her, og utsikten er jo flott, sier Hildrestrand om takkontorene.
Hvor taket ikke har måttet støtte kontorer, har Lønnheim valgt Lett-tak og ståltak for effektiv montering i 18 meters høyde. Både materialer og arbeidshøyde er kjent kost for entreprenøren, som har spesialisert seg på blant annet idrettshaller.
– Ja, det er stort sett dette vi gjør, smiler Hildrestrand.
– Det har vært lift og stillas hele veien. Den største utfordringen har egentlig vært at det er et langt bygg, og vi har måttet legge opp fremdriften for å få tett bygg tidlig. Det er også fordelen med lett-tak; vi kan få tett tak på noen få uker. Det har vært helt kritisk på dette prosjektet, siden det er først da vi kan sette i gang med gulvstøp.

Satt som støpt
Betonggulvet, som er utstyrt med vannbåren varme, er utført med hard-betong, og verkstedgulvet er i tillegg impregnert med Stone protection for å gi et så jevnt og tett gulv som mulig.
Siden mange av de avanserte tekniske installasjonene i hallene har vært avhengig av truck, hadde tidlig støp høy prioritet i prosjektet. På grunn av størrelsen og tyngden på mange av installasjonene, samt tunge oppgaver når bygget er i full drift, ble hallene også senket for at gulvet ikke skulle ligge for høyt i forhold til tilkomst fra vei.
– Verkstedhall og lagerhall er for eksempel utstyrt med to kraner som til sammen har et samløft med løftekapasitet på 90 tonn. Da kan vi ikke ha noen oppoverbakke inn til hallen, sier han.

God flyt
I tillegg til tunge kraner og avanserte installasjoner, er verkstedhallen også utstyrt med et 512 kubikkmeter stort testbasseng av kraftig armert tett betong. Bassenget er støpt i to etapper, med bunnplaten ferdigstilt før de åtte meter høye veggene av 45 centimeter tykk betong ble fullført i en støp.
– Vi måtte være veldig kontrollerte her for å unngå riss i betongen, men selv om det i verste fall kunne ha blitt flere hundre av dem under arbeidet, greide vi jobben med veldig få riss, sier Hildrestrand.
På det meste siden byggestart i februar 2014 har det vært 60 mann i sving på prosjektet. Hildrestrand trekker frem godt samspill og kraftig fokus på HMS og ryddighet som både suksess- og trivselsfaktorer i prosjektet. En sorteringsgrad på 86,5 prosent er med på å illustrere dette.
– Vi har hatt en usedvanlig ren og ryddig byggeplass. Vi har fått ha rigg i nær tilknytning utenfor tomten, og det har vært fokus på at aller rydder opp etter seg. Tilbakemeldingene vi har fått, er at dette har vært et av de triveligste prosjektene mange har vært innom. I tillegg har vi sett at det også lønner seg når alle kommer til der de skal, og ingenting ligger i veien, sier han.

Eksemplarisk el
Og ryddigheten følger også med i det ferdige bygget.
– Jeg må skryte av elektriker og rørlegger i dette prosjektet. Vi har fått veldig rettlinjet kabeltrekking og rørlegging, og det er veldig fint å se på. Da byggherre hadde gjennomgang med ingeniør før overlevering, tror jeg faktisk det ble tatt bilder for å bruke i læresammenheng i Trondheim, forteller Hildrestrand.
Byggherren var i dette prosjektet organisert med eiendomssjef Terje Kvisvik som ansvarlig og Alf Rune Skjelvik fra Prosjekt-
partner som prosjektleder.
Kvisvik bekrefter at byggeplassen på Shell Subsea etter hvert ble usedvanlig ren og ryddig.
– I begynnelsen av prosjektet var det en normalt ryddig byggeplass, men utviklet seg raskt til å bli blant de beste i klassen. Dette har vært det ryddigste byggeprosjektet vi har hatt på Vestbase i de årene jeg har vært her, sier han til Byggeindustrien.

Veloljet prosess
Kvisvik roser totalentreprenør Lønnheim, og sier at entreprenør og byggherre har hatt en god dialog gjennom hele prosjektet, og at Lønnheim Entreprenør har greid å innfri de høye forventningene i brytningen mellom offshore- og fastlandsnæringen.
– Det er nok strengere her inne på basen enn de fleste steder ellers på fastlandet. Bedriftene og de ansatte rundt her har HMS i fokus, og systemet er nok mer rigid enn ved bygging på de fleste andre steder. Men vi må jo også ha en god balanse i kravene. De må fremstå som hensiktsmessige og forståelige for entreprenøren også. Byggeadministrasjonen i Lønnheim har tatt dette på alvor, og har vist et genuint ønske om å oppnå de målene som har blitt satt.
Kvisvik sier han har inntrykk av at det også nedover i entreprenørkjeden har forplantet seg en god HMS-kultur.
– De har sett hva tanken bak tiltakene har vært, og jeg tror alle arbeidsrepresentanten påpeker at det også har vært viktig for leietaker Shell at prosjektet er gjennomført med en solid HMS-kultur i bunn. Han forteller også at selv om det er et funksjonelt bygg uten noe særlig luksus, er det et prosjekt preget av kvalitet.
– Lønnheim planla bra på forhånd, og har hatt god fremdrift fra dag én. Det ferdige resultatet er blitt et flott bygg som fremstår med en kvalitetsmessig høy standard, både for tekniske fag og de bygningsmessige fagene, sier han.


Flere prosjekter