Kjell-Idar Juvik i Arbeiderpartiet er skeptisk til veireformen Høyre, Frp, Venstre og Krf legger opp til.

Ap skeptiske til veireform - men i næringen er de positive

Flere bransjeorganisasjoner er positive til Høyre, Frp, Venstre og Krfs veireform, men i Arbeiderpartiet frykter de at det nye veiselskapet blir en sterk konkurrent til Statens vegvesen om viktig kompetanse.

Ingen kommentar fra Vegvesenet

Statens vegvesen ønsker foreløpig ikke å uttale seg om veiselskapplanene regjeringen la frem tirsdag.

– Vi kommenterer ikke dette før stortingsmeldingen kommer, skriver fungerende vegdirektør Lars Aksnes i en melding til Byggeindustrien.

– Det er bra at man tar grep for å få mer ut av pengene, få ned planleggingstiden og bygge mer vei. Men at det skal løses med å lage et nytt selskap, er jeg i utgangspunktet skeptisk til, sier Kjell-Idar Juvik (Ap) i Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget.

Arbeiderparti-politikeren fra Nordland frykter det nye veiselskapet kommer til å bli en konkurrent til Vegvesenet.

– Umiddelbart kan jeg ikke se at ting automatisk blir bedre bare man lager et nytt selskap. Jeg tror tvert i mot at vi kan få noen nye utfordringer i form av kamp om kompetanse og arbeidskraft, sier Juvik.

– Og hvis det er så enkelt som det de sier her, nemlig at vi får mer og økt kompetanse, så kunne man heller brukt de samme ressursene i Vegvesenets system, legger han til.

Juvik er heller ikke begeistret for at Frp, Høyre, Venstre og Krf nå legger opp til flere OPS-prosjekter.

– Hvis det virkelig er sånn som ministeren sier, at dette er en gjennomføringsstrategi, så kan man gjøre det på samme måte i dag via Vegvesenet. Vi har to prosjekter i lokalmiljøet mitt der man skal gjennomføre prosjektene som såkalte utviklingskontrakter. Da setter du ut både drift, bygging og planlegging, så dette er ikke noe nytt, mener han.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Positivt mener EBA

Leder for vei og jernbaneavdelingen i EBA, Arne Aakre er positiv til planene som ble presentert i vandrehallen på Stortinget.

Langt mer positive toner var det imidlertid fra flere hold i byggenæringen. I Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg (EBA) har de etterlyst langsiktighet, forutsigbarhet og sammenhengende utbygginger i en årrekke.

– Det er jo akkurat disse stikkordene som kommer opp i dag, så dette er positive signaler. Offentlig-privat-samarbeid har vi også etterlyst, og når de velger å bruke OPS som gjennomføringsmodell og ikke legger opp til at selskapet skal låne penger privat, så ser det bra ut. Det er ingen av entreprenørene som har som forretningsidé å finansiere veier, sier leder for vei og jernbaneavdelingen i EBA, Arne Aakre.

– Du frykter ikke at veiselskapet og Statens vegvesen vil slå hverandre i hel?

– Nei, kanskje heller omvendt. Jeg tror det ene kan bli et korrektiv til det andre. Jeg tror også et veiselskap vil oppleves som et friskt pust i en bransje der konfliktnivået mellom Vegvesenet og entreprenørene har vært svært høyt de siste årene, sier Aakre.

- Virkemiddel for mer helhetlig utbygging

Administrerende direktør Jon Sandnes i Byggenæringens Landsforening (BNL) er også glad for at regjeringen og samarbeidspartiene tar grep for å få mer forutsigbarhet i norsk veibygging.

– Vår næring har i mange år etterspurt forutsigbarhet. Det har vi gjort for å sikre kapasitet, sikre at aktørene vet hva man har tenkt å gjennomføre og at det kan bygges lengre strekninger i sammenheng. Sånn sett er et utbyggingsselskap et virkemiddel for å kunne få det til, sier Jon Sandnes.

Jon Sandnes i BNL mener "vei-grepet" er godt, men at det fortsatt er noen ubesvarte spørsmål.

Fortsatt ubesvarte spørsmål

Samtidig mener han det fortsatt er mange spørsmål som ikke ble besvart under presentasjonen av veireformen.

– Grepet tror jeg er riktig, så vil suksessgraden avhenge av hvordan man syr dette sammen. I et lite land som Norge må vi må sørge for at man ikke utarmer kraften i Statens vegvesen, og sørge for at man bygger opp kompetanse, sier Sandnes.

– Jeg er også veldig glad for at de signaliserer så sterkt at det er staten som skal finansiere OPS-prosjektene og at det er selve gjennomføringsmodellen som er i fokus. Det er mye billigere penger, legger han til.

- Nytt kapittel for norsk veibygging

Også direktør Øyvind  Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikk er positiv til planene regjeringen har for det nye veiselskapet.

– Dette er på mange måter et svar på noe vi har jobbet for i veldig mange år. I 2012 ga vi ut rapporten «Fra stykkevis og delt til overordnet og helt», og nå ser vi at mange av de tankene som ble lansert der er blitt tatt til følge, sier han.

– Vi har vært opptatt av at veiselskapet skal ha tilstrekkelig finansiering og at selskapet også skulle få anledning til å jobbe med lange helhetlige prosjekt, og det ser også ut til at regjeringen har tatt til følge. Sammen med samarbeidspartiene har de laget et grunnlag for noe ser ut til å bli et nytt kapittel for norsk veibygging, mener Thorsen.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikk mener mye av det de har etterlyst de siste årene, er med i den nye veireformen.

Administrerende direktør i MEF, Trond Johannesen, sier følgende i en pressemelding om regjeringens og Venstre og Krfs vei-reform:

– Det er positivt at myndighetene tar grep og prøver ut nye organiseringsformer som i større grad sikrer at lengre sammenhengende strekninger blir bygd ut, med en finansiering som følger framdriften i prosjektene.

Skeptisk til prosjektstørrelsene

Han er imidertid noe skeptisk til størrelsen på prosjektene.

– Få norske entreprenører vil kunne ta på seg prosjekter fra tre til seks milliarder kroner. Det er viktig for oss at myndighetene ikke nedprioriterer leverandørutvikling, og at det fremover også finnes veiprosjekter tilpasset de små og mellomstore entreprenørene. Vi har også noen ubesvarte spørsmål knyttet til hvordan finansieringen av selskapet og OPS-prosjektene vil foregå i praksis. Vi regner med samferdselsdepartementet vil komme med en mer detaljert beskrivelse etter hvert, avslutter Trond Johannesen. 

Administrerende direktør Trond Johannesen i MEF er skeptisk til størrelsen på prosjektene.