Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Ap skeptiske til veireform - men i næringen er de positive

Kjell-Idar Juvik i Arbeiderpartiet er skeptisk til veireformen Høyre, Frp, Venstre og Krf legger opp til.

Publisert: 14.04.2015 13:57. Sist endret: 14.04.2015 16:11.

Flere bransjeorganisasjoner er positive til Høyre, Frp, Venstre og Krfs veireform, men i Arbeiderpartiet frykter de at det nye veiselskapet blir en sterk konkurrent til Statens vegvesen om viktig kompetanse.

  • Laveste renter siden 2013

  • Prosjekt Norge og buildingSMART inngår samarbeid

  • Stjålet traktor vraket to biler på Holmlia

  • Sverige stenger 19 grenseoverganger fra Norge

Nettleder

Viktig dag for næringens fremtid

Les også:

  • Koronaen utfordrer
  • Økt ansvar på kommunene
  • Fotballskandalen som må få konsekvenser
  • Kan bli enorme VA-utgifter for oss alle
  • En klar oppfordring til byggenæringen
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Kari Sandberg

«Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav»
Les mer

Les også:

  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Laveste renter siden 2013
  • Prosjekt Norge og buildingSMART inngår samarbeid
  • Stjålet traktor vraket to biler på Holmlia
  • Sverige stenger 19 grenseoverganger fra Norge
  • Undersøkelse: Få positive ringvirkninger av nye veier
  • Anleggsarbeidet ved Årum bru har startet
  • Jørgen Holmefjord AS har vunnet to nye tunnelkontrakter
  • 650 ansatte venter på Hydros avgjørelse
  • Viktig dag for næringens fremtid
  • Betonmast bygger ny friidrettsarena i Göteborg
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Elias Smiths Plass

Flere prosjekter

  • Ladebyhagen bt 4
  • Volmax Ringsaker
  • Elvebredden Park
  • Storgaten Terrasse
  • Håmyra bustadfelt
  • Strinda Hageby bt 5-6
  • Jessheimbadet
  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
  • Rykkinntoppen
  • Tribunen
  • Ny idrettshall – Sognahallen
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Jørgen Holmefjord AS har vunnet to nye tunnelkontrakter

Flere kontrakter

  • Betonmast bygger ny friidrettsarena i Göteborg
  • AF bygger Os skole og idrettsarena
  • Peab bygger barne- og avlastningsboliger i Tromsø
  • Veidekke bygger ny legevakt i Arendal
  • HENT starter på milliardprosjektet Aker Tech House
  • COWI vant Hordfast-kontrakt
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

  • Lan Marie Berg sprengte den første salven på Prosjekt Ny vannforsyning Oslo

  • Pon overleverte ti nye elektriske gravere - opplever stor interesse for el-maskiner

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorFrode Aga

Ingen kommentar fra Vegvesenet

 

Statens vegvesen ønsker foreløpig ikke å uttale seg om veiselskapplanene regjeringen la frem tirsdag.

– Vi kommenterer ikke dette før stortingsmeldingen kommer, skriver fungerende vegdirektør Lars Aksnes i en melding til Byggeindustrien.

– Det er bra at man tar grep for å få mer ut av pengene, få ned planleggingstiden og bygge mer vei. Men at det skal løses med å lage et nytt selskap, er jeg i utgangspunktet skeptisk til, sier Kjell-Idar Juvik (Ap) i Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget.

Arbeiderparti-politikeren fra Nordland frykter det nye veiselskapet kommer til å bli en konkurrent til Vegvesenet.

– Umiddelbart kan jeg ikke se at ting automatisk blir bedre bare man lager et nytt selskap. Jeg tror tvert i mot at vi kan få noen nye utfordringer i form av kamp om kompetanse og arbeidskraft, sier Juvik.

– Og hvis det er så enkelt som det de sier her, nemlig at vi får mer og økt kompetanse, så kunne man heller brukt de samme ressursene i Vegvesenets system, legger han til.

Juvik er heller ikke begeistret for at Frp, Høyre, Venstre og Krf nå legger opp til flere OPS-prosjekter.

– Hvis det virkelig er sånn som ministeren sier, at dette er en gjennomføringsstrategi, så kan man gjøre det på samme måte i dag via Vegvesenet. Vi har to prosjekter i lokalmiljøet mitt der man skal gjennomføre prosjektene som såkalte utviklingskontrakter. Da setter du ut både drift, bygging og planlegging, så dette er ikke noe nytt, mener han.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Positivt mener EBA

Arne Aakre
 

Leder for vei og jernbaneavdelingen i EBA, Arne Aakre er positiv til planene som ble presentert i vandrehallen på Stortinget.

Langt mer positive toner var det imidlertid fra flere hold i byggenæringen. I Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg (EBA) har de etterlyst langsiktighet, forutsigbarhet og sammenhengende utbygginger i en årrekke.

– Det er jo akkurat disse stikkordene som kommer opp i dag, så dette er positive signaler. Offentlig-privat-samarbeid har vi også etterlyst, og når de velger å bruke OPS som gjennomføringsmodell og ikke legger opp til at selskapet skal låne penger privat, så ser det bra ut. Det er ingen av entreprenørene som har som forretningsidé å finansiere veier, sier leder for vei og jernbaneavdelingen i EBA, Arne Aakre.

– Du frykter ikke at veiselskapet og Statens vegvesen vil slå hverandre i hel?

– Nei, kanskje heller omvendt. Jeg tror det ene kan bli et korrektiv til det andre. Jeg tror også et veiselskap vil oppleves som et friskt pust i en bransje der konfliktnivået mellom Vegvesenet og entreprenørene har vært svært høyt de siste årene, sier Aakre.

- Virkemiddel for mer helhetlig utbygging

Administrerende direktør Jon Sandnes i Byggenæringens Landsforening (BNL) er også glad for at regjeringen og samarbeidspartiene tar grep for å få mer forutsigbarhet i norsk veibygging.

– Vår næring har i mange år etterspurt forutsigbarhet. Det har vi gjort for å sikre kapasitet, sikre at aktørene vet hva man har tenkt å gjennomføre og at det kan bygges lengre strekninger i sammenheng. Sånn sett er et utbyggingsselskap et virkemiddel for å kunne få det til, sier Jon Sandnes.

Jon Sandnes
 

Jon Sandnes i BNL mener "vei-grepet" er godt, men at det fortsatt er noen ubesvarte spørsmål.

Fortsatt ubesvarte spørsmål

Samtidig mener han det fortsatt er mange spørsmål som ikke ble besvart under presentasjonen av veireformen.

– Grepet tror jeg er riktig, så vil suksessgraden avhenge av hvordan man syr dette sammen. I et lite land som Norge må vi må sørge for at man ikke utarmer kraften i Statens vegvesen, og sørge for at man bygger opp kompetanse, sier Sandnes.

– Jeg er også veldig glad for at de signaliserer så sterkt at det er staten som skal finansiere OPS-prosjektene og at det er selve gjennomføringsmodellen som er i fokus. Det er mye billigere penger, legger han til.

- Nytt kapittel for norsk veibygging

Også direktør Øyvind  Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikk er positiv til planene regjeringen har for det nye veiselskapet.

– Dette er på mange måter et svar på noe vi har jobbet for i veldig mange år. I 2012 ga vi ut rapporten «Fra stykkevis og delt til overordnet og helt», og nå ser vi at mange av de tankene som ble lansert der er blitt tatt til følge, sier han.

– Vi har vært opptatt av at veiselskapet skal ha tilstrekkelig finansiering og at selskapet også skulle få anledning til å jobbe med lange helhetlige prosjekt, og det ser også ut til at regjeringen har tatt til følge. Sammen med samarbeidspartiene har de laget et grunnlag for noe ser ut til å bli et nytt kapittel for norsk veibygging, mener Thorsen.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Øyvind Thorsen
 

Direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikk mener mye av det de har etterlyst de siste årene, er med i den nye veireformen.

Administrerende direktør i MEF, Trond Johannesen, sier følgende i en pressemelding om regjeringens og Venstre og Krfs vei-reform:

– Det er positivt at myndighetene tar grep og prøver ut nye organiseringsformer som i større grad sikrer at lengre sammenhengende strekninger blir bygd ut, med en finansiering som følger framdriften i prosjektene.

Skeptisk til prosjektstørrelsene

Han er imidertid noe skeptisk til størrelsen på prosjektene.

– Få norske entreprenører vil kunne ta på seg prosjekter fra tre til seks milliarder kroner. Det er viktig for oss at myndighetene ikke nedprioriterer leverandørutvikling, og at det fremover også finnes veiprosjekter tilpasset de små og mellomstore entreprenørene. Vi har også noen ubesvarte spørsmål knyttet til hvordan finansieringen av selskapet og OPS-prosjektene vil foregå i praksis. Vi regner med samferdselsdepartementet vil komme med en mer detaljert beskrivelse etter hvert, avslutter Trond Johannesen. 

Trond Johannesen.jpg
 

Administrerende direktør Trond Johannesen i MEF er skeptisk til størrelsen på prosjektene.

Nøkkelord:

 

Kjempehopp for OBOS- prisene i Oslo

 

Stjålet traktor vraket to biler på Holmlia

 

Undersøkelse:
Få positive ring-virkninger av nye veier

 

AF bygger Os skole og idrettsarena

 

Laveste renter siden 2013

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse hundene sparer liv og penger


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen