Samferdselsministerens nye verktøy

Helt siden samarbeidsavtalen mellom Høyre, Frp, Krf og Venstre ble undertegnet har de jobbet med å få på plass et nytt veiselskap, og det var en tydelig stolt samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen som tirsdag kunne presentere de nye veiselskap-planene. Han har ønsket å bygge ut landets veier på en raskere og bedre måte – nå får han testet ut en ny måte å arbeide på.

Det nye selskapet skal få ansvar for å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde vei. Det blir gjort slik at det settes inn 130 milliarder kroner i selskapet – og disse pengene skal benyttes til å bygge sju ulike prosjekter, som alle er viktige strekninger. Selskapet skal være oppe og gå fra 1. januar 2016 og nå starter arbeidet med å få på plass et styre og en administrasjon i selskapet, som skal eies av samferdselsdepartementet.

Hovedmålet med å etablere dette veiselskapet er å få gjennomført større utbygginger mer sammenhengende og dermed raskere. Sentralt i dette ligger planleggingsarbeidet, som de fire partiene mener kan gjøres mer effektivt enn i dag.

Mye av dette er noe byggenæringen har etterspurt i lengre tid – med sammenhengende og større utbygginger. Det er selvsagt åpenbart at det vil være mer effektivt på bygge ut hele prosjekter sammenhengende. Det vil gå raskere, ved at man slipper opp- og nedrigging, flere anbudsrunder og ikke minst ved at planleggingen skjer mer effektivt. Lengre og oppdelt gjennomføring kan også føre til nye vurderinger rundt finansiering, som igjen kan gi store utsettelser. Nettopp forutsigbarhet i finansieringen er selve nøkkelen til at dette skal lykkes.

Om man klarer å bygge raskere er dette selvsagt noe som vil komme både trafikanter og næringslivet til gode - og det vil ha en trafikksikkerhetsgevinst. Fremover vil det ikke bare være prosjekter som ligger under veiselskapet som skal bygge større og mer sammenhengende. Det skjer allerede gjennom prosjektene i Statens vegvesen, og det vil helt sikkert ikke bli mindre av dette fremover.

Det er totalt sju prosjekter til en estimert kostand på 132 milliarder kroner som er lagt inn under det nye veiselskapet. Flere av disse strekningene ligger ikke inne i dagens NTP, og kommer da i tillegg til disse planene. Disse utbyggingene skal skje parallelt med Statens vegvesens allerede vedtatte prosjekter.

Nå starter jakten på å finne de dyktige folkene som skal inn i selskapet. Disse folkene vokser ikke på trær, og sannsynligvis vil flere komme veien fra Statens vegvesen. Det vil selvsagt være uheldig for etaten som også har et sterkt arbeidspress. Det er også store muligheter for at personer fra ulike deler av næringen, f.eks. fra rådgiverbransjen og entreprenørene, vil se spennende muligheter i det nye selskapet. Innen olje og gass er det også mange dyktige hoder ledige, som garantert vil søke muligheten innen samferdsel.

Om dette selskapet skal lykkes er man helt avhengig av å få inn flinke folk til å gjennomføre prosjektene. En ny organisering alene er ikke nok – det er menneskene i organisasjonen som skaper resultatene.

Som en del av avtalen til samarbeidspartiene ligger det inne en økt satsing på OPS (offentlig privat samarbeid). Det vil legges opp til flere OPS-prosjekter innen samferdsel som vi ikke har sett i Norge på mange år nå, og flere mulige kandidater er presentert. Her vil man utbytte de gode samarbeidsprosessene, men vil ikke ta med finansieringsbiten, ettersom staten flommer over av penger. Dette er åpenbart en riktig tilnærming. Det er gjennom selve samarbeidsmodellen man her kan hente gevinsten.

Det er helt klart en interessant samferdselssatsing vi nå er vitne til, og som kan ha mye godt med seg. Vi har nå også en utbyggingstakt vi aldri tidligere har sett. Det blir spennende tider for anleggsbransjen fremover.