Den opprinnelige tegningen for stasjonen på Skøyen. Illustrasjon: Placebo Effects for Ruter

Milliardmangel og tvil rundt Fornebubanen

Usikkerhet rundt Fornebubanen-finansieringen gjør at hele prosjektet kan spore av. Fortsatt mangler 3,3 milliarder kroner fra private grunneiere.

Det skriver Budstikka i en artikkel på sine nettsider.

I et møte 24. februar skal prosjektlederen for Fornebubanen, Øystein Otto Grov, ifølge budstikka.no, ha gitt uttrykk for at han var i tvil om prosjektet i det hele tatt vil bli noe av.

Ruter-toppens uttalelser har, ifølge artikkelen, skapt uro i flere miljøer knyttet til kollektivløftet, men Grov selv avviser overfor avisen at han skal ha sådd tvil om Fornebubanen-utbyggingen.

– Dette må bero på en misforståelse. Jeg orienterte om behovet for ny bussterminal på Lysaker i forbindelse med E18. Jeg ville bare minne om at beslutningen om å bygge banen ikke er fattet ennå, og dette vil ha betydning for hvor stor bussterminal vi trenger på Lysaker. Det er uheldig hvis det ble oppfattet på en annen måte, for det var ikke meningen. Det jeg sa betyr jo ikke at jeg ikke tror banen vil bli bygget. Fornebubanen skal bygges, må bygges og vil bli bygget, sier han til budstikka.no.

I tillegg til prosjektlederens tvil, skal både økonomi og fremdrift i prosjektet ha skapt en god del uro, heter det i artikkelen.

Oslo ligger minst ett år bak Bærum i reguleringsarbeidet, og spørsmål om grunneierbidrag henger i det blå mens de reelle kostnadene forblir ukjente. Regjeringen har lovet at staten skal betale halve baneregningen, og at det skal komme 1,2 milliard i bompenger. I så fall gjenstår private bidrag på minst 3,3 milliarder for at regnestykket, som ingen i dag kjenner, skal gå opp, skriver Budstikka.