T-bane

Østensjøbanen stenger for fornyelse og omfattende vedlikehold

7. april starter arbeidene med fornyelse og omfattende vedlikehold av Østensjøbanen på strekningen mellom Hellerud og til og med Skullerud.

Arbeidet ferdigstilles april 2016. Når banen gjenåpnes vil antallet avganger økes fra en til to pr.kvarter.

Det omfattende vedlikeholdet av Østensjøbanen er sentralt for utnyttelse av kapasiteten i T-banenettet når Lørenbanen ferdigstilles i april 2016. Når Østensjøbanen er ferdig fornyet vil det åpne for flere avganger og bedre rutetilbud. Det skal da kunne trafikkeres med minimum to tog per kvarter (begge retninger) uten begrensninger. I tillegg skal vedlikeholdsetterslepet på Østensjøbanen fjernes (unntatt for signalanlegget).

Hva skal gjøres i tidsrommet Østensjøbanen er stengt?

· Dagens spor og skinnegang samt stasjonsplattformer skal rives.

· Stasjonene gjenåpner med ny belysning, nye leskur og informasjonselementer.

· Banestrekningen vil i sin helhet fundamenteres på nytt med ny skinnegang, nye plattformer og nye strømskinner.

· Ca 6 Km kjørevei skal fornyes

· Ca. 100 000 Kubikkmeter masse skal fraktes ut av T-banestrekningen og til et eget deponi ved Mortensrud.

· Tilsvarende skal omtrent samme mengde ny masse fraktes inn.

· Ca 20 000 meter skinner

· Ca 10 000 meter strømskinner

·Ca 15 000 sviller

· 12 adkomstveier anlegges midlertidig til anlegget.

Skøyenåsen likeretterstasjon fornyes og vil bidra til økt kapasitet og stabil strømforsyning til anlegget når det gjenåpner med 2 avganger i kvarteret.