<p>Markedssjef Unn-Elisabeth Tofthagen og daglig leder Audun Løhre i Gausdal Landhandleri forventer tøff konkurranse i byggevaremarkedet. Denne uka har byggevarekjeden kursen alle sine 200 ansatte (alle foto i bildekarusellen: Jørn Hindklev).<br></p>

Kurser alle ansatte og sikter mot milliardomsetning

Byggevarekjeden Gausdal Landhandleri har denne uken kurset alle sine 200 ansatte fra 14 varehus. − Vi forventer tøff konkurranse i byggevaremarkedet framover. Vinnerne blir de som er best på kompetanse og kostnadseffektiv drift, sier daglig leder Audun Løhre i Gausdal Landhandleri.

Byggevareforhandlerne møter konkurranse fra stadig flere hold. Mange vil ha en bit av den samme kaka.

− Markedet er tøft og det kommer til å bli tøffere framover. Vi registrerer at stadig flere typer varehandler, både i proffmarkedet og forbrukermarkedet kommer inn og posisjonerer seg med produkter som tradisjonelt har vært i byggevareforhandlernes sortiment. Samtidig utvider flere av de etablerte byggevareforhandlerne og konkurransen blir stadig sterkere fra utenlandske byggevareforhandlere som etablerer seg i Norge og vi opplever generell økt import, sier Løhre.

- De som sitter på kompetansen blir vinnerne

Han tror konkurransen kommer til å spisse seg enda mer framover også blant de tradisjonelle byggevareforhandlerne. Gausdal Landhandleri sin strategi er å satse enda tøffere på proffmarkedet med ambisjon om å vokse ytterligere i dette markedet i Oppland, Hedmark, Oslo, Akershus og Buskerud.

− Vinnerne i bransjen blir de som har medarbeidere med god kompetanse og som har den mest rasjonelle driften. Fagkompetanse blant egne ansatte blir viktigere og viktigere framover, men også evnen til å overføre denne kompetansen til kundene gjennom forslag til rasjonelle og kostandeffektive løsninger, sier han.

Det er i toppen av den klassen Gausdal Landhandleri ønsker å tilhøre. Som et ledd i lenken for å øke kompetansekraften, har byggevarekjeden som nå teller 14 byggevareforhandlere fra Dombås i nord til Jessheim i sør denne uken samlet samtlige av sine 200 ansatte til faglig påfyll fra utvalgte leverandører. Samtidig har de fått presentert selskapets strategi og fokusområder.

− Fagkunnskap er Gausdal Landhandleris største suksessfaktor og vi har fått veldig gode tilbakemeldinger både fra de ansatte og leverandørene som er til stede. De ansatte får god tid til å sette seg inn i nye produkter, løsninger og tekniske forskrifter og vi har en god dialog med leverandørene. Det tror jeg bidrar til at vi vil ligge i forkant når vi skal gi kundene råd, sier Løhre.

For to uker siden gjennomførte også Gausdal Landhandleri opplæringsmesse for 150 proffkundene hvor 23 leverandører deltok.

Større vekstambisjoner for 2015

Byggevarekjeden med base på Lillehammer kan se tilbake på et 2014 med en vekst på fire prosent og en omsetning på 880 millioner kroner. Det er en vekst Løhre ikke er fornøyd med.

− Den ble mindre enn forventet. 2014 ble et år med ekspansjon hvor flere nye byggevarehus kom på plass. Det krevde også store investeringer. I 2015 vil vi ha fullt fokus på drift. Med to nye byggevareforhandlere i Øyer og Ringebu under våre vinger, sikter vi på en vekst i 2015 som gjør at vi skal passere en milliard kroner i omsetning, sier han.

Kremmerne bruker selvsagt også samlingen av alle de ansatte til å få innspill og tips for tiltak som kan effektivisere driften ytterligere.

− Vi har satt opp en egen stand hvor alle de ansatte kommer innom. Flere gode forslag er allerede ført opp i blokka, forteller Løhre.

Det trengs også. Løhre påpeker at en god vekst er helt avgjørende.

− Det er alltid noen kostnadsdrivere i denne bransjen. Har man ikke veksten, klarer man ikke å spa unna kostandene. For å oppnå en lønnsom vekst er det avgjørende med en volumvekst samtidig som vi kontinuerlig må optimalisere driften, forklarer han.

God start på 2015

Løhre mener Gausdal Landhandleri har all grunn til å se lyst på framtiden og konkurranseforholdene.

− Summen av de gode tiltakene vi har gjennomført med god logistikk og nærhet til kundene gjennom etablering av fem nye byggevarehus siden 2011, skal bidra til at vi skal ta vår del av veksten som kommer i byggevaremarkedet framover, sier han.

Svarene for 2015 er foreløpig over all forventning.

− Vi har hatt en bra vekst for nesten alle byggevarehusene. Vi var litt bekymret etter hvordan vi analyserte markedet i andre halvår2014, men det har så langt vært en positiv utvikling jevnt over hele fjøla i vårt markedsområde, sier han.

Det forklarer han med lave renter, god kjøpekraft og økt trykk i hyttemarkedet.

− De økonomiske utsiktene er brukbare for folk flest. Det merker vi spesielt gjennom ROT-markedet som har holdt seg stabilt uavhengig av konjunkturene. Det er de store prosjektene som blir satt på vent når ting blir usikkert, sier han.