<p>Storstøp på Hålandsbrua. Foto: Kari Aakra/Medvind24.no</p>Storstøp på Hålandsbrua. Foto: Kari Aakra/Medvind24.noStorstøp på Hålandsbrua. Foto: Kari Aakra/Medvind24.noStorstøp på Hålandsbrua. Foto: Kari Aakra/Medvind24.noStorstøp på Hålandsbrua. Foto: Kari Aakra/Medvind24.noStorstøp på Hålandsbrua. Foto: Kari Aakra/Medvind24.noStorstøp på Hålandsbrua. Foto: Kari Aakra/Medvind24.noStorstøp på Hålandsbrua. Foto: Kari Aakra/Medvind24.noStorstøp på Hålandsbrua. Foto: Kari Aakra/Medvind24.noStorstøp på Hålandsbrua. Foto: Kari Aakra/Medvind24.noStorstøp på Hålandsbrua. Foto: Kari Aakra/Medvind24.noStorstøp på Hålandsbrua. Foto: Kari Aakra/Medvind24.noStorstøp på Hålandsbrua. Foto: Kari Aakra/Medvind24.noStorstøp på Hålandsbrua. Foto: Kari Aakra/Medvind24.noStorstøp på Hålandsbrua. Foto: Kari Aakra/Medvind24.noStorstøp på Hålandsbrua. Foto: Kari Aakra/Medvind24.noStorstøp på Hålandsbrua. Foto: Kari Aakra/Medvind24.noStorstøp på Hålandsbrua. Foto: Kari Aakra/Medvind24.noStorstøp på Hålandsbrua. Foto: Kari Aakra/Medvind24.noStorstøp på Hålandsbrua. Foto: Kari Aakra/Medvind24.noStorstøp på Hålandsbrua. Foto: Kari Aakra/Medvind24.noStorstøp på Hålandsbrua. Foto: Kari Aakra/Medvind24.noStorstøp på Hålandsbrua. Foto: Kari Aakra/Medvind24.noStorstøp på Hålandsbrua. Foto: Kari Aakra/Medvind24.noStorstøp på Hålandsbrua. Foto: Kari Aakra/Medvind24.noStorstøp på Hålandsbrua. Foto: Kari Aakra/Medvind24.noStorstøp på Hålandsbrua. Foto: Kari Aakra/Medvind24.noStorstøp på Hålandsbrua. Foto: Kari Aakra/Medvind24.noStorstøp på Hålandsbrua. Foto: Kari Aakra/Medvind24.noStorstøp på Hålandsbrua. Foto: Kari Aakra/Medvind24.noStorstøp på Hålandsbrua. Foto: Ølen BetongStorstøp på Hålandsbrua. Foto: Ølen BetongStorstøp på Hålandsbrua. Foto: Ølen BetongStorstøp på Hålandsbrua. Foto: Ølen BetongStorstøp på Hålandsbrua. Foto: Ølen BetongStorstøp på Hålandsbrua. Foto: Ølen BetongStorstøp på Hålandsbrua. Foto: Ølen BetongStorstøp på Hålandsbrua. Foto: Kari Aakra/Medvind24.noStorstøp på Hålandsbrua. Foto: Kari Aakra/Medvind24.noStorstøp på Hålandsbrua. Foto: Kari Aakra/Medvind24.noStorstøp på Hålandsbrua. Foto: Kari Aakra/Medvind24.noStorstøp på Hålandsbrua. Foto: Kari Aakra/Medvind24.noStorstøp på Hålandsbrua. Foto: Kari Aakra/Medvind24.noStorstøp på Hålandsbrua. Foto: Kari Aakra/Medvind24.noStorstøp på Hålandsbrua. Foto: Kari Aakra/Medvind24.noStorstøp på Hålandsbrua. Foto: Kari Aakra/Medvind24.noStorstøp på Hålandsbrua. Foto: Kari Aakra/Medvind24.noStorstøp på Hålandsbrua. Foto: Kari Aakra/Medvind24.noStorstøp på Hålandsbrua. Foto: Kari Aakra/Medvind24.noStorstøp på Hålandsbrua. Foto: Kari Aakra/Medvind24.noStorstøp på Hålandsbrua. Foto: Kari Aakra/Medvind24.noStorstøp på Hålandsbrua. Foto: Kari Aakra/Medvind24.noStorstøp på Hålandsbrua. Foto: Kari Aakra/Medvind24.no

Ølen støpte 1.750 kubikk på to døgn

Ølen Betong leverte denne uken et 1.750 kubikkmeters brustøyp på Hålandsbrua i Etne på kun 48 timer.

Det skriver Ølen Betong i en pressemelding fredag.

Tirsdag morgen startet Ølen Betong betongleveransen på Hålandsbrua langs nye E 134 i Hordaland-kommunen Etne. På minuttet 48 timer senere skal siste leveranse av totalt 1.750 kubikk betong ha vært avlevert i prosjektet.

Til sammen 30 medarbeidere i Ølen Betong jobbet, ifølge pressemeldingen, i ett strekk for å holde leveranseflyten gående til den største sammenhengende storstøypen Ølen Betongs avdeling i Ølensvåg noen gang har levert.

Den nye Hålandsbrua er 111 meter lang, og består blant annet av 220 tonn stål. Brua er omtrent to meter tykk på det meste. 1.750 kubikkmeter ferdigbetong har trengtes til brustøpet, og til sammen 3.150 tonn sand og stein gikk med i betongen.

– Det springende punktet i en så stor jobb er å sikre at leveransene av betongen går jevnt og trutt i løpet av hele prosessen. Vi tok høyde for alle utfordringer som kunne oppstå, og hadde til sammen 30 medarbeidere i jobb døgnet rundt for å sikre oss at produksjonen og leveransene gikk sømløst, sier divisjonsleder for ferdigbetong i Ølen Betong, Stian Berge.

På dagtid kjørte 13 betongbiler i skytteltrafikk de om lag 30 kilometerne mellom betonganlegget i Ølensvåg og Hålandsbrua i Etne. På nattestid var mellom 8 og 11 betongbiler i drift, skriver Ølen Betong.

Storstøypen er, ifølge pressemeldingen, en av de største sammenhengende støypejobbene entreprenør Kruse Smith og byggherre Statens Vegvesen har tatt del i de siste årene.

Totalt vil det bli levert omtrent 10.000 kvadratmeter betong til Kruse Smith for veiprosjektet langs E 134 i Stordalen. Ølen Betong har også stått for leveranse av sprøytebetong og tunnelelementer til de tre tunnelene som del av veiprosjektet. Til sammen 4.100 kvadratmeter elementer er levert fra Ølen Betong til tunnelene, heter det i pressemeldingen.