Kåringen fant sted under årets Byggegalla på Radisson Blu Plaza hotel onsdag kveld.
Den 350 lange Strindheimtunnelen er utført av NCC Construction AS for Statens vegvesen. I finalen konkurrerte prosjektet med Gulli Bru (entreprise Fulu – Gulli på E16 Kløfta Kongsvinger) utført av Skanska og Rv 7 Sokna Ørgenvika utført av Hæhre Entreprnør AS.
Vinnerprosjektet er gjennomført etter konkurransepreget dialog mellom byggherre og entreprenør.
I sin begrunnelse sier juryen: «Prosjektet fremstår som et forbildeprosjekt gjennom god organisering og åpenhet for å ta i bruk nye tekniske løsninger i gjennomføringen».
- Gratulerer til byggherre Statens vegvesen. Høy teknisk og operativ kompetanse bidrar til at NCC løser store og krevende infrastrukturprosjekter, sier administrerende direktør i NCC Construction Norway, Håkon Tjomsland.
Prosjektet leverer meget høy innovasjonsgrad, og var det første i verden hvor det ble tatt i bruk en innboret rørspunt, som spuntvegger i en byggegrop. Dette ga ekstra stivhet og styrke, og bidro vesentlig til sikring mot vanninntrenging i overgang mellom leire og fjell i spuntlinja.
For å ivareta miljøet rundt byggeplassen ble det etablert en smalest mulig byggegrop, noe som gjorde at antallet vernede hus som måtte flyttes i byggetiden kunne reduseres betydelig i forhold til de opprinnelige planene. I tillegg var det viktig å ta hensyn til myke trafikanter og naboer.
- Det var viktig for oss å sikre at berørte parter, naboer og trafikanter, fikk en så god opplevelse som mulig av byggeprosessen, sier Tor Helge Nordstrøm, distriktssjef i NCC Construction Norway.
Juryen bestod av Arne Skjelle, direktør BNL, Kari Sandberg, adm. direktør i EBA, Morten Lie, direktør DiBK, Kjersti Folvik, daglig leder NBGC, Bjørn Erik Selnes, direktør Statens vegvesen, Harald Martin Gjøvaag, Alliance arkitekter AS og Arve Brekkhus, sjefredaktør Byggeindustrien/bygg.no.
- Nøkkelord
- Anlegg
- Byggedagene