Adecco-konsernsjef Anders Øwre-Johnsen (ti venstre) og INSEAD-professor Paul Evans under presentasjonen av Global Talent Competitiveness Index.

Studie: Norge minst konkurransedyktig i Skandinavia

Et europeisk forskningsprosjekt plasserer Norge bak både Sverige og Danmark i konkurransedyktighet. Yrkesfag trekkes frem som en av områdene hvor vi har potensial til å bli bedre.

Det skriver Adecco i en pressemelding på sine nettsider.

Forskningssamarbeidet Global Talent Competitiveness Index (GTCI) sammenligner konkurransedyktigheten i 93 ulike land, deriblant Norge. Prosjektet er et samarbeid mellom INSEAD, Adecco Group og HCLI.

Global Talent Competitiveness Index 2014

  • Forskningssamarbeid mellom INSEAD, Adecco Group og Human Capital Leadership Institute.
  • GTCI sammenligner lands evne til å tiltrekke og beholde kompetent arbeidskraft.
  • Norge lander på 11. plass i GTCI 2014, bak Sverige (6) og Danmark (8).
  • Norge oppleves som et godt land for minoriteter og innvandrere, men lander på 17. plass i samlekategorien ekstern åpenhet.
  • Norge rangeres som verdens mest likestilte land målt etter lønnsforhold mellom kvinner og menn.
  • Norge er på en global 3. plass i bruk av de nye kanalene.

I rangeringen havner Norge på en samlet 11. plass, bak Sverige og Danmark. Et av områdene hvor Norge ligger etter, er, ifølge pressemeldingen, yrkesfag.

– Det er veldig moteriktig blant unge å ville bli ledere og innovatører. Alle vil ha universitets- utdannelse, men de begynner ofte ikke å tenke på hva de faktisk skal jobbe med før de er ferdige med studiene, sier INSEAD-professor Paul Evans.

Ifølge Statistisk Sentralbyrå vil Norge mangle 90.000 yrkesfaglig utdannende i 2035.

Adecco-konsernsjef Anders Øwre-Johnsen sier i pressemeldingen at dette er et bekymringsverdig tall.

– Vi vil ikke klare å dekke dette behovet med utenlandsk arbeidskraft alene. Vi må snu den unge generasjonens oppfatning av yrkesfag, slik at flere velger denne retningen. Ikke alle vil trives med en femårig utdanning og en livslang karriere bak et skrivebord. Vi må vise barna våre hvilke muligheter som finnes med en yrkesfaglig utdanning, sier han.

Evans mener at Norge bør se til Sveits for å løfte de yrkesfaglige retningene.

– I Sveits begynner barna å tenke på fagretning fra de er 12 år gamle. Senere har de mange overgangsmuligheter mellom yrkesfaglig og akademisk utdanning. 50 prosent av den sveitsiske regjeringen består av folk med yrkesfaglig bakgrunn. Her har Norge mye å lære, mener han.