- De nye produktene har en helt annen miljøprofil enn forrige generasjon, forteller FoU-sjef i Weber Norge, Cecilie Evju. På Byggedagene vil Weber holde et seminar som forklarer betydening av miljøtenking i produktutviklingen.

Weber lanserer nye gulvprodukter på Byggedagene

Webers gulvprodukter har gjennom årene hatt en stor utvikling fra de første pumpbare produktene, til dagens løsninger. Nå kommer en ny generasjon gulvprodukter som er tilpasset dagens krav, og disse lanseres på Byggedagene.

En endring av resepten har gitt gulvprodukter som er mer miljøvennlige og enklere å jobbe med, uten at egenskapene skal ha blitt dårligere.

– Vår nye serie gulvprodukter har en helt annen miljøprofil enn de gamle produktene. Vi har redusert CO2-fotavtrykket med opp til 20 prosent sammenlignet med produktene som går ut, forteller FoU-sjef i Weber Norge, Cecilie Evju. Produktene er allerede lansert i både Finland og Sverige.

Lansering på Byggedagene
Den offisielle lanseringsdatoen for de nye produktene er 1. april, men allerede på Byggedagene 18. mars vil de bli forhåndslansert i form av et seminar med gode og interessante foredragsholdere. Kjersti Folvik fra NGBC skal snakke om "Gir grønt bygg økonomiske fordeler?", Dagfinn Malnes i EPD Norge skal snakke om det stadig økende behovet for dokumentasjon, Webers finske utviklingssjef Gunnar Lauren skal snakke om inneklima og emisjoner, og Evju selv skal snakke om innovasjon som gir redusert CO2-avtrykk.

Bindemiddelsystem
Cecilie Evju har vært involvert i de nye produktene siden arbeidet startet for flere år siden. Ideen med produktene har hele tiden vært å redusere de miljømessige konsekvensene ved bruk av avrettingsmassene.
– Miljøhensyn spiller alltid en rolle i vår produktutvikling. Vi har både gjort grep på råvaresiden og jobbet med produksjonen, og på den måten har vi fått ned CO2-fotavtrykket fra produktene, forteller hun. Produktene beholder selvsagt sine gode egenskaper.
– I noen tilfeller er egenskapene blitt bedre. Dette er produkter som er beregnet på profesjonelle gulventreprenører. Det er derfor lagt stor vekt på at de skal ha gode egenskaper ved pumping, sier Evju. Blant annet skaper de nye produktene god utflyt, god sammenflytning og gir liten pumpemotstand.

Mer spisset
De fire forskjellige produktene erstatter dagens portefølje på seks forskjellige gulvprodukter.

– Det gjør at produktene får noe bredere bruksområder. Gulvproduktene er samtidig mer spisset inn mot de forskjellige bruksområdene. De er beregnet på boliger, nærings- og kontorbygg, men er ikke egnet for tung industri. Der trengs det andre produkter med større fasthet, sier hun.

Pumpebiler er sentralt
Alle de nye produktene er i hovedsak beregnet å bli pumpet med bil.

– En ny pumpebil med større kapasitet gjør økonomien i prosjektene enda bedre ved bruk av de nye gulvproduktene. Vi legger vekt på at entreprenørene skal føle seg sikre på at vi er leveringsdyktige. Logistikken rundt leveringene er forbedret og den nye pumpebilen gjør at større områder kan sparkles på kortere tid, forteller Evju.
Dokumentasjon klar
All nødvendig dokumentasjon på produktene skal være klar. I forhold til mange prosjekter og overfor byggherrer er dokumentasjon ekstra viktig i kampen om kontraktene.
– Alle produktene har full dokumentasjon. Det foreligger FDV-dokumenter, produktdatablad, ytelseserklæringer og EPD-er (Environmental Product Declaration) på alle variantene, sier hun.