For å sikre kvaliteten på vegoppbygginga i Hundorptunnelen på nye E6 i Gudbrandsdalen, blir én kilometer med forsterkningslag og asfalt fjernet og lagt på nytt i nordenden av tunnelen. (Foto: Roar Holten/Statens vegvesen)

Fjerner asfalt og pukk i ny tunnel

Statens vegvesen har krevd at forsterkingslaget i den nye Hundorptunnelen på E6 i Gudbrandsdalen skal fjernes og legges på nytt. Hvem som skal betale for dette, Statens vegvesen eller AF Gruppen, er man ikke enig om.

- På bakgrunn av rutinemessige stikkprøver har vi valgt å fjerne forsterkingslaget og legge det på nytt i en del av Hundorptunnelen på nye E6 i Gudbrandsdalen, sier prosjektleder Øyvind Moshagen i Statens vegvesen.

- Vi vil være helt sikre på at vi får den kvaliteten på veioppbygginga i tunnelen som er kontraktsfestet, så vi får den kvaliteten Statens vegvesen krever, sier prosjektleder Moshagen.

- Forsterkingslaget, det vil si steinlaget under asfalten som skal bestå av grov pukk, hadde ikke god nok kvalitet. Det viste Vegvesenets analyser av pukken som var lagt på én kilometer av den 4,3 kilometer lange Hundorptunnelen, skriver Vegvesenet på sine nettsider.  Man fryktet dermed at de kunne være fare for telehivskader på strekningen.
- Entreprenøren AF er ikke enig i våre analyser, men er nå i ferd med å fjerne forsterkingslaget og asfalten som er lagt. Når alt er fjernet, skal det legges nytt lag med pukk med riktig kvalitet og det skal asfalteres på nytt, sier Moshagen.
Øyvind Moshagen innrømmer at det i denne saken har vært diskusjoner mellom byggherre og entreprenør.

- Men dette dreier seg tross alt om en liten del av den 18 kilometer lange E6-strekningen mellom Frya og Vinstra som AF bygger med meget god kvalitet for Vegvesenet. Vi har godt samarbeid med AF. At det oppstår uenigheter mellom byggherre og entreprenør innimellom på et så stort prosjekt, er nesten ikke til å unngå. Vi har heldigvis god dialog så vi får løst det som måtte være av uenigheter etter hvert som de oppstår, sier prosjektlederen.

Prosjektleder Øyvind Moshagen understreker at alt arbeidet som entreprenører utfører for Vegvesenet, er kontraktsfestet, og at kontraktene selvfølgelig er til særlig hjelp når det oppstår uenigheter.

- I kontraktene er det klare krav til kvalitet, som er basert på standarder fastsatt av Vegdirektoratet. Vi gjennomfører rutinemessig kontroller på alle veganlegg for å påse at arbeidet utføres i henhold til kontraktene og de kvalitetskravene som er fastsatt, sier Moshagen.

Han sier at det som nå skjer i Hundorptunnelen nå, ikke vil forsinke E6-prosjektet.