<p>Kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner (til venstre) og Statsbygg-direktør Harald Nikolaisen var på plass i gropa hvor S-blokka pleide å stå.<br></p>Jan Tore SannerJan Tore SannerImplenia, RegjeringskvartaletRegjeringskvartalet

Statsbygg og statsråden besøkte Regjeringskvartalet

Kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner møtte Statsbygg-direktør Harald Nikolaisen i rivegropa hvor S-blokka en gang stod.

S-blokka er ferdig revet, og i løpet av to uker begynner et omfattende grunnarbeid i rivegropa. Torsdag gjestet kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner (H) gropa som er igjen etter at AF Decom rev den gamle regjeringsblokka fra oktober i fjor til midten av februar i år.

Sammen med R4 og Y-blokka ble det i fjor besluttet at den gamle S-blokka skulle rives for å gi plass til nytt regjeringskvartal.

Mest mulig åpent

I løpet av april skal seks team med arkitekter og ingeniører legge frem sine forslag til hvordan det nye Regjeringskvartalet skal bli. Statsråden sier overfor Byggeindustrien at man har et sterkt fokus på åpenhet og dialog i prosessen.

– Skissene stilles ut, og vi vil ha en offentlig debatt om alternativene. I hele prosessen vil vi fokusere på mest mulig åpenhet, samtidig som at vi legger til rette for mest mulig sikkerhet for de som skal jobbe i, og besøke, Regjeringskvartalet, sier Sanner.

Sammen med Statsbygg-direktør Harald Vaagaasar Nikolaisen besøkte statsråden rivegropa hvor den gamle S-blokka stod. Allerede har entreprenør Implenia startet forberedelsene, og snart vil det omfattende grunnarbeidet påbegynnes for alvor.

Kontraktsummen er på omtrent 244 millioner kroner, samt opsjon på rundt 75 millioner kroner for blant annet deponering av bergmassene, som består av svartskifer og to former for radioaktiv alunskifer.

Stor oppgave

Nikolaisen vedgår at det ikke er noen enkel oppgave som står foran dem i Regjeringskvartalet.

– Her skal vi sprenge oss ned 20 meter tett inntil bebyggelse, blant annet Møllergata 19, som er et fredet bygg. I tillegg er det store mengder masse, som må bearbeides separat, sier Statsbygg-direktøren.

Svartskiferen skal deponeres i Ås, men alunskiferen må fraktes på lekter til deponi på Langøya i Re kommune.

Til sammen er det snakk om 240.000 tonn stein som skal fraktes ut av gropa, og ut fra Oslo sentrum. Implenia skal, som en del av sin entreprise, også etablere en rampe som går ut av anleggsgropa, langs Hospitalgata, og som vil knyttes til Akersgata. Logistikken med å frakte 10.000 lastebillass ut gjennom Norges største og travleste by, blir en ny utfordring for entreprenøren.

I anleggsperioden skal entreprenøren reise et 75 ganger 60 meter stort tak over hele plassen.

Spurte ut statsråden

Byggeindustriens juniorreporter, Vegard Smøttebråten (14), hadde også sine spørsmål til kommunal- og moderniseringsminister Sanner.

– Jeg kommer fra Hemsedal, og jeg lurer på hvorfor Regjeringskvartalet er viktig for meg og de andre som ikke bor i Oslo?

Vegard Smøttebråten (til venstre) spurte kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner om viktigheten av nytt regjeringskvartal og om rivingen av Y-blokka.

– I regjeringskvartalet skal alle departementene med unntak av forsvarsdepartementet samles, og regjeringen og departementene jobber for hele landet, også for unge og gamle i Hemsedal, Alta og i øst og i vest, sier Sanner.

– Jeg synes Y-blokka er veldig fin, og jeg lurer på hvorfor den skal rives?

– Nå ble hele regjeringskvartalet rammet av det som skjedde 22. juli i 2011, og det er mange skadde bygg. De skadde byggene, med unntak av høyblokka, må rives, slik at de nye byggene skal få plass. Den største utfordringen med Y-blokka er at den ligger rett over en tunnel, og av hensyn til sikkerhet og at det skal bli plass til og rom nok til det nye regjeringskvartalet, har vi kommet fram til at den må rives. Kunsten av Picasso skal vi selvfølgelig ta vare på, svarer ministeren.