Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix

Norwegian vil fly som planlagt i helga

Flyselskapet Norwegian sier målet er at alle oppsatte flygninger skal gjennomføres som planlagt i helga, til tross for at 70 av flyselskapets piloter har gått ut i streik. Parat frykter for streikebryteri.

– Halvparten av pilotene som er tatt ut i streik, skulle ikke vært på jobb i helga uansett, så det må dekkes for 35 piloter. Flesteparten av dem som vil fly i helga, er kapteiner som til daglig jobber på hovedkontoret, men som vil sette seg bak spakene nå, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen til NTB.

Flyselskapets plan er at hele flytrafikken skal gå som normalt i helga, men informasjonssjefen legger til at det aldri er noen garanti for at uregelmessigheter ikke oppstår.

– Hvis det blir forsinkelser, så vil de det gjelder, få SMS om det. Vi ber også alle passasjerer holde seg oppdatert gjennom våre nettsider, sier han.

– Vi ser på det at Norwegian vil leie inn eksterne piloter som organisert streikebryting, sier Halvor Vatnar, leder i Norwegian Pilot Union (NPU) til avisen.

Sandaker-Nielsen mener imidlertid flyselskapet er på trygg juridisk grunn.

– Når datterselskapet der pilotene er ansatt, ikke kan levere de tjenestene Norwegian trenger, må vi få tjenestene levert av andre selskaper i Norwegian-familien, sier han til Dagbladet.

Onsdag vil det bli en kraftig opptrapping i streiken, med til sammen 650 flygere, dersom det ikke kommer til en løsning, sa Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud på en pressekonferanse lørdag morgen.

– Vi er nå nødt til å bruke verktøyene vi har for å få arbeidsgiver tilbake til forhandlingsbordet, sånn at vi kan komme fram til en tariffavtale, sa Parat-lederen.

– Vi er forberedt på at streiken tar den tida den tar, sa han på spørsmål om det går mot en langvarig streik.

– Nå handler det om å sørge for å ta vare på passasjerene på best mulig måte gjennom helga, sier han.

Riksmekler Nils Dalseide ledet meklingen mellom Parat og NHO Luftfart. Han beskrev avstanden mellom partene som stor etter streiken var et faktum.

Partene satt fortsatt sammen på overtid da meklingsfristen gikk ut ved midnatt natt til lørdag, men besluttet kort tid etter å gå fra hverandre.

– Vi har lagt loss of license-forsikringen i potten, vi har lagt inn ytelsespensjon, vi har vært villig til å tilpasse arbeidstid og flere fleksible ordninger uten noen løsning, sier Vatnar.

Han mener arbeidsgiveren ikke ønsker en tariffavtale som berører selskapets drift.

– Pilotene ønsker å eksportere de norske lønns- og arbeidsvilkårene ut i verden, og det vil ikke styrke selskapets konkurransekraft. Selskapet tapte 1,6 milliarder kroner i fjor, så det er å gå i helt feil retning, sier han.

Lothe sier Norwegian-pilotenes arbeidsvilkår er av de aller beste i bransjen, og sier det som må diskuteres, er tariffavtalen som ligger på bordet.