Her ser vi Jern-Erna i aksjon. Foto: Ådne Homleid

Stanset ”Jern-Erna” - trenger nytt hovedlager

LNS har sammen med TBM-leverandør Robbins og byggherre Statkraft bestemt at man må bytte hovedlager på tunnelboremaskinen ”Jern-Erna” som borer en ny tilløpstunnel til Nedre Røssågå kraftverk i Nordland.

Dette medfører en stans i boringen på en til to måneder, men de forventer at TBM-en er i gang igjen før påske.

- Vi fikk i slutten av forrige uke indikasjoner på at hovedlageret til borekronen begynte å bli skadet. Så i stedet for å tøye grensene og bore enda lenger besluttet vi i felleskap å stanse boringen nå og skifte delen før vi kunne risikere å få et havari. Et havari kunne medført følgeskader, noe vi selvsagt vil unngå, sier viseadministrerende direktør Dag Rindal Brox i LNS til Byggeindustrien.

Han avdramatiserer hendelsen og sier det ikke er snakk om et havari eller at maskinen har kjørt seg fast.

- Det er et relativt omfattende arbeid å skifte hovedlageret, men prosessen er kommet godt i gang. Robbins reagerte meget raskt og en ny del skal allerede være på vei med bil fra Tyskland, legger Brox til.

Sindre Log i Robbins bekrefter at delen allerede er på vei til Norge.

- Jeg dro opp til prosjektet så snart vi fikk meldingen om at det var indikasjoner om skade på hovedlageret. Ettersom vi hadde et nytt hovedlager lett tilgjengelig i Tyskland fant vi etter avveiingen mellom et effektivt hovedlagerbytte og videre boring med risiko for ytterligere skade på TBM og potensielt hovedlagerhavari at det var best å stoppe opp og bytte med en gang, legger Log til.

Delen er på vei og er ventet å være på plass på anlegget tirsdag i neste uke. Det er en relativt omfattende jobb å bytte hovedlager.

- Heldigvis er LNS en meget dyktig og løsningsorientert entreprenør med bred erfaring i utfordrende sprengning, noe som også hadde innvirkning på beslutningen om å bytte lageret. De skal nå sprenge ut en nisje for å få plass til det nye lageret, som veier rundt 20 tonn. Når lageret er på plass vil vi sende opp flere eksperter, som bistår LNS i arbeidet med å byte hovedlager, sier Log. Han foreller at det ikke er vanlig at lager ryker på denne måten, men at det skjer på rundt en av 100 maskiner de har i drift i året.

- Det er slikt som kan skje – men det er kjedelig når det skjer, istemmer Brox.

Han forteller at LNS nå utfører annet vedlikeholdsarbeid på "Jern-Erna" og andre oppgaver på prosjektet – og at man selvsagt forbedrer seg på full drift så rakt som mulig.

Det var Rana Blad som først meldte at TBM-en står tre kilometer inn i den planlagte 7,2 kilometer lange tunnelen.