Som særlige suksessfaktorer for Fellesprosjektet, la Stensbye vekt på organisering og entrepriseformer.
– Dyktig mannskap til de ulike oppgavene, og gode forberedelser før kontraktene ble lagt ut på konkurranse, har bidratt sterkt til at vi har lyktes med Fellesprosjektet. Dessuten har vi hatt god kartlegging av grunnforholdene, og på forhånd sjekket om det var realistisk med såpass kort byggetid som vi har hatt, sa Stensbye til Byggeindustrien etter presentasjonen sin.
– Internasjonal interesse
På to og et halvt år har 22 kilometer E6 og snart 17 kilometer jernbane blitt bygd langs Mjøsa.
– Vi gikk inn for å dele opp prosjektet i tre store deler, med en størrelse på entreprisene på 1,5 milliarder kroner. Med såpass store kontrakter skaffet vi nødvendig internasjonal interesse, samtidig som at entreprisene ikke var for store for norske entreprenører. Før Fellesprosjektet har de største anleggsentreprisene ikke vært på over en halv milliard kroner, sa Stensbye.
– Komplett styringssystem
Han trakk ellers frem disse elementene for hvorfor Fellesprosjektet har blitt en suksess:
*Meget erfaren byggherreorganisasjon.
*Et komplett styringssystem.
*At alle kjenner prioriteringen mellom målene underveis.
*Byggeledelsen involvert fra tidlig planlegging.
– Kvalifisert byggherreorganisasjon
Prosjektdirektør Erik Smith i Jernbaneverket presenterte også Follobaneprosjektet, og hva som skal til for å lykkes i byggingen av den nye jernbanetraseen mellom Oslo og Ski.
– Vi har en kontraktstrategi som gir konkurranse, kontrakter som gir oss riktig risikofordeling mellom byggherre og leverandør, en kvalifisert byggherreorganisasjon samt riktig kompetanse og erfaring i leverandørorganisasjonen. Vi må ha sikre leveranser med kvalitet og uten mangler, og vi må tildele kontrakter til kvalifisert leverandør til riktig pris og uten taktisk prising, sa blant annet Smith.
- Nøkkelord
- Anlegg