Ap-politiker vil høre på nye Åsland-argumenter

Arbeiderpartiets samferdselspolitiske talskvinne Eirin Sund har vært mot byggigne av Åsland stasjon på Follobanen, men nå vil hun høre argumentene for bygging.

Bakgrunnen er en rapport fra Norconsult som bestrider Jernbaneverkets påstand om at byggingen av en ny stasjon på Åsland vil føre til dyrere og vesentlig lenger byggetid for Follobanen.

- Vi vil være sikre på at vi har kunnskapen og innspillene vi trenger. Dette er en sak som engasjerer mange og da må vi lytte. Vi har vært opptatt av kostnader og fremdrift på Follobanen der anleggsarbeidet foregår nå. Det er vi fremdeles, sier Eirin Sund til Aftenposten.

Også tidligere planlegger i NSB Jon Hamre sier til avisen at det er fullt mulig å bygge en slik stasjon, og trekker frem nye Holmestrand stasjon som et eksempel på at det går an å kombinere høyhastighets- og lokaltog på samme stasjon.

Jernbaneverket er derimot klare i sin sak på at en slik stasjon vil være en dårlig løsning, og peker på vesentlige forskjeller mellom de to prosjektene.

- Holmestrandtunnelen er én tunnel med to spor, inne på stasjonen er det fire spor. Follotunnelen består av to tunneler med ett spor i hver, sier Anne Kathrine Kalager i Jernbaneverket til Aftenposten.