Her ser vi et bilde fra høsten 2014 ved innslagspunkt Tasta til Eiganestunnelen. Arkifoto: Truls Tunmo

DSB vurderer aneldelse av Bilfinger Construction GmbH

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) vurderer fortsatt politianmeldelse av Bilfinger Construction etter at flere av de som drev sprengningsarbeid i Eiganestunnelen på Ryfast prosjektet ikke hadde papirene i orden.

Det var under en rutinekontroll onsdag 11. februar at DSB avdekket at ingen av de som drev med sprengningsarbeid i Eiganestunnelen i Stavanger hadde sertifikat for den farlige jobben. Dermed ble det umiddelbar stans i arbeidet, og entreprenøren Bilfinger Construction fikk sprengningsforbud.

Siden har det kommet frem flere kritikkverdige forhold. Stavanger Aftenblad har referert til et brev fra DSB til Bilfinger og Statens vegvesen hvor de skriver: «Vårt personell observerte at det ble transportert tennere og sprengstoff på samme plan på en pickup fra stuff tilbake til den midlertidige plasseringen. Så vidt vi kan se har ikke den ansatte som foretok transporten noen formell kompetanse til å håndtere sprengstoff».

Videre kommer det frem at det var transport av sprengstoff som var ladet med tennere inne på anlegget, og at «inspektørene observerte ferdig ladde primere på utsiden av tunnelen ved portalen. Disse var uten bevoktning».

DSB hadde onsdag et møte om saken, og de har fortsatt ikke gitt Bilfinger igangsettelsestillatelsen.

– Status er at vi ikke har opphevet stansen, men skal ha et møte med Bilfinger senere denne uka for å gå igjennom dokumentene de har sendt inn, sier avdelingsdirektør Siri Hagehaugen i DSB til Byggeindustrien.

– Vurderer dere fremdeles å politianmelde Bilfinger Construction?

– Ja, det gjør vi. Det viktigste forvaltningsmessig for oss er å være sikker på at denne aktiviteten foregår på en trygg og god måte. Noen ganger får de starte opp igjen når vi er sikre på det, mens andre ganger er bruddene så grove at vi synes det er greit å reagerer ytterligere, svarer hun.

- Vi er i kommunikasjon med DSB, og ønsker ikke å kommentere saken utover det, sier Ola Kvammen i Bilfinger Construction til Byggeindustrien.

Hagehaugen forteller at DSB er i gang med en aksjon hvor de reiser land og strand rundt for å sjekke blant annet lagring og brukersteder av eksplosiver. Hun forteller at det i tråd med at det har kommet flere utenlandske aktører på det norske markedet, naturlig nok har blitt flere kontroller av disse. Samtidig understreker hun at kontrollene ikke er rettet spesielt mot utenlandske selskap.

Hun forteller også at det foreløpig er for tidlig å si noe om det er noen forskjell på de norske og utenlandske aktørene.

– Det er klart at jeg håper ikke at det skal være en trend at de utenlandske ikke har kompetansepapirene i orden. Byggherrene har en plikt til å sjekke at de som jobber for dem har sertifikater og godkjenninger i orden, legger Hagehaugen til.

– Vi har vært tydelige ovenfor Bilfinger på at dette er alvorlig, og ikke skal skje. Det er et brudd på den tilliten vi har hatt til entreprenøren. Vi skal påse at entreprenøren har ting på stell, men kan ikke kontrollere at hver arbeider har kvalifikasjonene i orden til en hver tid, sier prosjektleder Gunnar Eiterjord i Statens vegvesen til Byggeindustrien.

Han forteller at Vegvesenet jevnlig utfører systemkontroller på prosjektet, og at de ikke har påvist noen feil eller mangler. Men at det beklageligvis ikke har avdekket dette. Eiterjord forteller at de forventer av Bilfinger at ikke denne type hendelser skal gjenta seg.

– Får dette noe å si for fremdriften på prosjektet?

– Enn så lenge har det ikke så mye å si for prosjektet i og med at de har med seg en samarbeidspartner i Stangeland som utfører sprengningsarbeid på vegne av dem. Men vi avventer utfallet av sluttbehandling hos DSB, svarer han.

Eiganestunnelen bygges i et arbeidsfellesskap mellom Bilfinger Construction og Stangeland Maskin. Stangeland får fortsatt lov å drive sprengningsarbeider.