Jernbanedirektør Elisabeth Enger (til venstre)overleverte i ettermiddag rapporten om fremtidens transportsystem til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. I midten kystdirektør Kirsti Slotsvik og fungerende vegdirektør Lars Aksnes.

Solvik-Olsen om transport-rapport: – Ikke realistisk og sosialt urettferdig

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen takket høflig for analyse- og strategifaserapporten fra transportetatene, men Frp-ministeren er ikke på linje med rapport-strategien når det gjelder trafikkveksten for gående og syklende.

Sterk befolkningsvekst betyr større trafikk og mer press på transportsystemene våre. 

I en ny transportrapport som ble presentert for statsråd Ketil Solvik-Olsen onsdag, skriver Statens vegvesen, Kystverket, Jernbaneverket og Avinor at avgifter må brukes aktivt for å dempe presset i trafikken.

I rapporten skriver de også at halvparten av trafikkveksten kan tas med å investere 30-50 milliarder i gang- og sykkelarea.

– Ikke realistisk

På spørsmål fra Byggeindustrien på om det er realistisk at trafikkveksten på avstander under tre kilometer skal skje med sykkel eller til fots, svarer Solvik-Olsen dette:

– Dette er ikke realistisk for mange, spesielt ikke småbarnsforeldre, fastslår samferdselsministeren.

– Sosialt urettferdig

Rapporten konkluderer også med at bompenger og økte parkeringsgebyrer ikke er nok til å stanse trafikkveksten med personbil i de største byene, og at prisdifferensiering avhengig av bil/drivstofftype må brukes som et virkemiddel for å redusere biltrafikken.

Statsråden legger ikke skjul på hva han mener om prisdifferensiering for bilistene og økte avgifter.

– Det er sosialt urettferdig, og i alle fall ikke et virkemiddel jeg vil gå inn for. Jeg mener vi må gå inn for lavere bompengesatser og investere mer i vei, sier Ketil Solvik-Olsen til Byggeindustrien.

– Infrastrukturen må fungere

Samferdselsministeren la etter rapportoverleveringen også stor vekt på at landet må ha en infrastruktur som fungerer.

– Det betyr at vi må ta vare på og vedlikeholde det vi har. Problemet er ikke kapasiteten på vei, men for dårlig vedlikehold som gir oss for dårlig forutsigbarhet i transportsektoren. Norge er det landet i Europa med størst hastighetsreduksjon i trafikken i byene, sa Solvik-Olsen.

– Prisdifferensiering også kollektivt

Jernbanedirektør Elisabeth Enger, som er leder av styringsgruppen til transportrapporten, sa blant annet dette før hun overleverte transportrapporten til samferdselsministeren:

– Vi mener at prisdifferensiering må til, både i personbiltrafikken og i kollektivtrafikken.