Bildet er fra E39 Rogfast (Hestholmen), men det er omtrent det samme utstyret som skal brukes her. (Foto: Statens vegvesen)

Kjerneboring for hengebru over Julsundet utlyst

Tirsdag utlyste Statens vegvesen kjerneboring og opsjon på grovhullsboring i forbindelse med planlegging av hengebrua over Julsundet.

Brua er en del av ferjefri E39, og skal gi en mer forutsigbar og effektiv kryssing av Romsdalsfjorden sammen med den planlagte undersjøiske tunnelen fra Otrøya til Vik.

Formålet med boringen er å undersøke bergkvaliteten for å planlegge fundamentering og kabelforankring samt kvalitetssikre gjennomførbarhet for hengebrua.

Fristen for å levere inn tilbud er 18.mars kl. 12.00. Kjerneboringen skal gjennomføres fra slutten av april til september i år.

Kjerneboringen skal gjøres i strandkanten på begge sider av Julsundet samt der kabelforankringen skal gå ned i berget. Det skal bores fem hull med borelengde på ca. 40-80 m i berg fra fire steder i aksen for tårnfundamentene og kabelforankringen.

Grovhullsboringen innebærer boring i aksen for tårnfundamentene på begge sider av sundet og for kabelforankringen på Julbøen. Til sammen planlegges det seks hull med ca. 40-80 m dybde i berg.