Oversikt over korridorene som har vært vurdert. Statens vegvesen anbefaler at korridor 1 blir bygd. Illustrasjon: Statens vegvesen

Anbefaler ikke E18-bru over Eidangerfjorden

Statens vegvesen anbefaler korridoralternativ med ni kilometer tunnel når E18 Langangen – Rugtvedt utbedres. Alternativet med motorveibru over Eidangerfjorden blir ikke skrinlagt helt, men beskrives som dyrere og ikke like gunstig.

Det skriver Vegvesenet i en pressemelding onsdag.

Korridor 1 kommer, ifølge pressemeldingen, ut som det beste alternativet for ny E18 mellom Langangen og Rugtvedt, og vil få en prislapp på rundt syv milliarder.

Alternativet har en anslått pris på 7 milliarder kroner, og til sammen ni kilometer vil gå i tunneler. Kryss med av- og påkjøring til fylkesvei 32 i Grenland, vil bli på Lanner. Lenger sør vil det også bli kryss på Ås mellom Brattås- og Steinbrekkatunnelene, heter det i pressemeldingen.

Vegvesenet skriver i pressemeldingen at de også kan godta alternativ med bru over Eidangerfjorden, men bemerker at denne korridoren ikke er like gunstig som den valgte Korridor 1.

"Dette alternativet er anslått til å koste cirka 9 milliarder kroner. Med dette valget vil det ikke være mulig med et fullt kryss på Kjørholt, men kun et halvt kryss, slik at det kun vil bli av- og påkjøring i den ene kjøreretningen", skriver de i meldingen.

Det legges opp til firefelts motorvei og fartsgrense på 110 kilometer i timen, i samme standard som strekningen mellom Langangen og Larvik.

Vegvesenet vil også anbefale at en tvillingbru for Grenland bru bygges på østsiden av den eksiterende brua, som er fredet.

Den politiske prosessen antas å begynne i juni.