Illustrasjon: ViaNova og Jernbaneverket

Ingen innsigelser mot italienerne på Follobanen

Innsigelsesfristen for den første store kontrakten på Follobanen har nå gått ut, og dermed blir det italienske Condotte som får jobben.

– Det har ikke kommet inn noen innsigelser, forteller Jan Vormeland i Jernbaneverket til Byggeindustrien.

Han forteller at de nå holder på å klargjøre avtaledokumentene, og at Condotte så skal lese igjennom dem. Deretter blir den første av fem totalkontrakter i Norges største samferdselsprosjekt trolig signert i løpet av kort tid.

– Når kan Condotte begynne arbeidet på sin entreprise?

– Det tror jeg kan skje ganske raskt, svarer Vormeland.

Totalkontrakten for tunnelarbeid med drill & blast (D&B) omfatter arbeid i Ekebergåsen, nær Oslo Sentralstasjon. Det skal blant annet bygges en fjellhall for Follobanens to spor, og Østfoldbanens inngående spor. I Ekebergåsen skal tunnelen krysse under E6-tunnelen. Det skal etableres tverrslagstunneler og adkomsttunnel. Alnaelvas tunnel skal flyttes og Ryentunnelen skal legges om. Det skal drives tunnel forbi oljelagre og anneneksisterende infrastruktur.

Arbeidet strekker seg fra Mosseveien og 1200m inn i Ekebergåsen. Der er grensesnittet mot totalentreprenøren for neste tunnelkontrakt, som omfatter driving av tunnel med tunnelboremaskiner. Drill & blast-kontrakten omfatter også bygging av tunnel for nytt løp til den nordgående Østfoldbanen og portalløsning under E18 Mosseveien.

Kontrakten har en verdi på rundt 1,2 milliarder kroner.