Her kommer den nye Follobanen. Illustrasjon: Jernbaneverket

Milliardsprik på Åsland stasjon

Jernbaneverket mener en ny t-bane-stasjon på Åsland vil koste åtte milliarder og forsinke Follobanen. En ny rapport fra Norconsult gir prosjektet en prislapp på 1,4 milliarder kroner, og konkluderer med at det ikke vil føre til forsinkelser.

Planen om en stasjon ved Åsland ble lansert i forbindelse at med de store utbyggingsplanene for Gjersrud/Stensrud helt sør for Oslo.

Både samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og Jernbaneverkets prosjektleder for Follobanen Anne Kathrine Kalager har tidligere pekt på at byggingen av en stasjon på Åsland vil forsinke det store jernbaneprosjektet mellom Ski og Oslo med flere år. Kalager har også sagt at prisen for en slik stasjon vil være åtte milliarder kroner.

Nettavisen osloby.no melder at grunneiere og andre aktører, deriblant Østplan, var uenige i dette, og bestilte en ny rapport fra Norconsult. Denne gir et helt annet kostnadsbilde med en pris på 1,4 milliarder kroner og beregninger som viser at det ikke vil bli noen forsinkelse på Follobanen-prosjektet.

Norconsult vil ikke kommentere rapporten, men sier til osloby.no at «ulike premisser kan gi svært ulike svar».

- Mens Jernbaneverket tenker seg at stasjonsarbeidene vil kreve stopp i arbeidet med Follobanen, mener vi det er mulig å bygge samtidig. Vi mener stasjonen kan bygges i to etapper, forklarer Terje Rønning i Østplan til nettavisen.

Jernbaneverket mener derimot fortsatt at det ikke er noen god løsning med en stasjon på Åsland. Kommunikasjonssjef Thor Erik Skarpen i Jernbaneverket sier til osloby.no at se sammen med Ruter ser på andre løsninger for Gjersrud/Stensrud, og peker blant annet på en S-bane som et alternativ.