Doosans nye 25-tonner har flere forbedringer og skal blant annet bruke 4-9 prosent mindre drivstoff enn forgjengeren.

Et nytt steg opp for Doosan

Doosan tar et steg opp på flere områder når de nå ruller ut den nye 5-serien gravemaskiner med steg4 motorer.

Den nye 5-serien gravemaskiner vil bli viet stor oppmerksomhet på Doosans Intermat-stand. I tillegg vil den koreanske maskinprodusenten vise frem de nye modellene i den allerede lanserte 5-serien dumpere og ikke minst vil Doosan bruke Intermat til å presentere de første modellene i 5-serien hjullastere.

Uten dieselpartikkelfilter

Ifølge Paul Håkon Endresen, salgssjef for Doosan og Bobcat i Rosendal Maskin, har Doosan brukt hele 70 millioner Euro på utvikling av steg4-teknologi til 5-serien.

– Det viktigste med den nye serien er at alle Doosan maskinene, uansett om det er dumper, hjullaster eller gravemaskin, nå kommer uten dieselpartikkelfilter og avbrenning. Alle har SCR-teknologien med AdBlue, opplyser han.

Ny 25-tonner

I førsteomgang presenterer Doosan beltegravere i klasser fra 24 til 50 tonn. Modellen det sannsynligvis vil bli solgt mest av i Norge er 25-tonneren DX255LC-5. Den er utstyrt med en seks sylindret Doosan DL06P motor. Motoren gir en effekt på 141 kW (189 hk) ved 1900 rpm, det vil si en økning på fem prosent i motoreffekt sammenlignet med forgjengeren i 3-serien. Ifølge Doosan har de også klart å presse drivstofforbruket ned med ytterligere 4-9 prosent sammenlignet med DX255LC-3.

– Vi håper vi enten kan få vist frem 255-modellen eller den nye 30-tonneren med Scania-motor på Vei og Anlegg, opplyser Endresen.

– Den fineste hekken

Han forteller videre at Doosan også har gjort noen designgrep ved den nye 5-serien gravemaskiner.

– Doosan har nå den fineste hekken av alle gravere, ler Endresen.

Han trekker også frem at det er skjedd en del endringer i hytta blant annet i forhold til menyvalg og ulike funksjoner i menyene. Fokuset på drivstofforbruk gjør at føreren nå blant annet kan sitte i maskinen og se både grafer og statistikker på dieselforbruk.

Doosans eget CoreTMS flåteovervåkningssystem har også blitt standard på alle Doosan-maskiner over 14 tonn.