Illustrasjonsfoto.

104 norske bruer har truet bæreevne

Til sammen 104 norske bruer på alt fra europaveier til gangstier har skader som Statens vegvesen selv vurderer til at bæreevnen er truet, skriver VG.

Inspeksjonsrapportene VG har fått innsyn i, beskriver bruer med rust, hovedbæresystem som er i ferd med å gå i oppløsning, og råtne bærebjelker.

Etter å ha fått innsyn i Statens vegvesens egen brudatabase, skrev VG forrige uke at 237 bruer har truet bæreevne. Vegvesenet har etter dette samlet informasjon fra alle regionene og fjernet bruene som er stengt, revet eller reparert. Da gjenstår 104 bruer som folk fortsatt ferdes på daglig.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) sier økt veivedlikehold har vært svært høyt prioritert av regjeringen.

– Det ble dessverre forsømt under den rødgrønne regjeringen. Etter mange års forfall øker bevilgningene nå kraftig, og etterslepet reduseres i 2015 for første gang på mange tiår. Vegvesenets brudatabase er en påminnelse om behovet. Bevilgningene til vedlikehold av bruer har økt med om lag 40 prosent fra 2014 til 2015, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) til VG.

- Bruene står ikke i fare for å falle ned på grunn av dårlig vedlikehold. Vi stenger heller en bru enn å gamble med trafikantenes sikkerhet. Vi har god oversikt over tilstanden på riks- og fylkesvegbruene. Hver eneste veibru, gang og sykkelbru, kulvert og støttemur har en «helsejournal» i vårt forvaltningssystem Brutus. I fjor ble det utført 5981 inspeksjoner av bruene på riks- og fylkesveiene, sier Børre Stensvold - som er brudirektør i Statens vegvesen.

- Vi har et godt system, som gjør at vi har en løpende god kontroll over våre bruer. Feil kan selvsagt forekomme når vi snakker om 17.000 bruer av alle typer, men er heldigvis et sjelden unntak.

Nyligmeldte VG at 317 skader på 270 bruer bruer kategoriseres som «kritisk for bæreevnen» i Vegvesenets bruforvaltningssystem.

- Vi har 17.000 bruer på vegnettet. Noen er svært gamle. Gjennomsnittsalderen på bruer på riksvegnettet er 34 år. Etterslepet i vedlikehold er stort. Man vil finne skader på armering, avskalling av betong og forskyvninger i fundament. For 270 bruer har vi kategorisert dette som kritisk. Med det mener vi at brua ikke bør utsettes for den belastningen den er opprinnelig ble dimensjonert for, sier Stensvold.

Mandag i forrige uke kollapset Skjeggestad bru på E18 i Vestfold på grunn av et leirras som forskjøv en av pilarene. Etter denne hendelsen ble det klart at 523 bruer over hele Norge skal sjekkes for grunnforhold.