Miljøpakken starter bygging av 8 km firefelts E6 mellom Tillerbyen og Melhus i år, forutsatt at finansiering av ny E6 blir vedtatt i Stortinget til våren. Ny veg er planlagt å være ferdig i 2018.
Mandag 2. februar 2015 var det tilbudsåpning på forberedende arbeid for bygging av ny Klett jernbanebru over E6 i Trondheim.
Her er tilbyderne og deres tilbudssum:
NCC 28.802.188
BL Entreprenør 24.987.340
Teknobygg Anlegg 23.935.774
Reinertsen 33.151.470
Ottar Augndal AS 25.229.357
Søbstad AS 21.830.326
PEAB 24.685.539
Grunnarbeid 31.085.692
– Vi er godt fornøyd med å ha fått så mange tilbydere. Tilbudene skal nå kontrollregnes og all dokumentasjon godkjennes, før vi velger entreprenør, sier prosjektleder Almar Aronsen i Statens vegvesen. Han regner med at kontrakt blir skrevet i løpet av en måneds tid.
Dette skal gjøres i den forberedende entreprisen:
*Bygging av anleggsveger fra Torgård og Heggstadmoen, ca 1600 meter
* Heving av Lersbekken, stabiliseringstiltak
* Rørspunt rundt framtidige fundamenter og landkar for ny bru
* Sikkerhetsskjerm mellom jernbanen og anleggsområdet
* Omlegging av veglys og fiberkabler.
* Arbeidene vil foregå med trafikk på Dovrebanen og E6. E6 kan bli stengt i et kjørefelt på enkelte netter og under togfrihelg i mai.
Hovedentreprise lyses ut til sommeren
Utlysning av hovedentreprise for hele strekningen E6 Jaktøyen - Sentervegen er planlagt til sommeren, forutsatt finansiering.
Hva bygges:
- 8 km firefelts veg med planskilte kryss
- Planskilte kryss på Klett og på Hårstad (nytt kryss ved forbrenningsanlegget)
- Ombygging av dagens planskilte kryss på Sandmoen
- Viltovergang nord for jernbanebrua
- Parallell lokalveg på sørligste del
Jernbanebru blir lyst ut i egen entreprise
Jernbanebru over E6 og omlegging av jernbanespor lyses ut som egen entreprise på samme tid som hovedentreprisen. Den nye jernbanebrua blir liggende ca. 10 meter lenger opp i bakken enn dagens jernbanebru.
- Nøkkelord
- Statens vegvesen
- Anlegg