Dagens jernbanebru er en flaskehals på E6 i Storlersbakken. (Foto: Statens vegvesen)

Åtte tilbud på forberedende arbeid for ny E6 i Trondheim

Åtte entreprenører kom med tilbud på forberedende arbeid for omlegging av jernbanen over ny E6 i Storlersbakken sør for Sandmoen i Trondheim. Søbstad AS var lavest.

Miljøpakken starter bygging av 8 km firefelts E6 mellom Tillerbyen og Melhus i år, forutsatt at finansiering av ny E6 blir vedtatt i Stortinget til våren. Ny veg er planlagt å være ferdig i 2018.

Mandag 2. februar 2015 var det tilbudsåpning på forberedende arbeid for bygging av ny Klett jernbanebru over E6 i Trondheim.

Her er tilbyderne og deres tilbudssum:

NCC                               28.802.188
BL Entreprenør            24.987.340
Teknobygg Anlegg       23.935.774
Reinertsen                    33.151.470
Ottar Augndal AS         25.229.357
Søbstad AS                   21.830.326
PEAB                             24.685.539
Grunnarbeid                31.085.692
– Vi er godt fornøyd med å ha fått så mange tilbydere. Tilbudene skal nå kontrollregnes og all dokumentasjon godkjennes, før vi velger entreprenør, sier prosjektleder Almar Aronsen i Statens vegvesen. Han regner med at kontrakt blir skrevet i løpet av en måneds tid.

Dette skal gjøres i den forberedende entreprisen:

*Bygging av anleggsveger fra Torgård og Heggstadmoen, ca 1600 meter

* Heving av Lersbekken, stabiliseringstiltak

* Rørspunt rundt framtidige fundamenter og landkar for ny bru

* Sikkerhetsskjerm mellom jernbanen og anleggsområdet

* Omlegging av veglys og fiberkabler.

* Arbeidene vil foregå med trafikk på Dovrebanen og E6. E6 kan bli stengt i et kjørefelt på enkelte netter og under togfrihelg i mai.

Hovedentreprise lyses ut til sommeren

Utlysning av hovedentreprise for hele strekningen E6 Jaktøyen - Sentervegen er planlagt til sommeren, forutsatt finansiering.

Hva bygges:

- 8 km firefelts veg med planskilte kryss

- Planskilte kryss på Klett og på Hårstad (nytt kryss ved forbrenningsanlegget)

- Ombygging av dagens planskilte kryss på Sandmoen

- Viltovergang nord for jernbanebrua

- Parallell lokalveg på sørligste del

Jernbanebru blir lyst ut i egen entreprise

Jernbanebru over E6 og omlegging av jernbanespor lyses ut som egen entreprise på samme tid som hovedentreprisen. Den nye jernbanebrua blir liggende ca. 10 meter lenger opp i bakken enn dagens jernbanebru.