Verdenspremiere på fjerde generasjon av Volkswagen Caddy

Onsdag ble fjerde generasjon av Volkswagen Caddy vist frem. – Vi har store forventinger til denne bilen i Norge, sier Håkon R. Fergestad, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy.

Rundt 1,5 millioner av forrige generasjonen Caddy er solgt de siste elleve årene, og nå er det klart for oppfølgeren.

- Nye Caddy er proppet med ny teknologi, som nye EU6-kompatible motorer og andre innovative løsninger. Inngangsmodellen har en TSI-motor med 84 hestekrefter, mens det tilbys fire TDI-varianter med alt fra 75 til 150 hestekrefter. TDI-variantene er det som vil utgjøre 80 prosent av salget i Norge, sier produktsjef Pål Pettersen. Det laveste forbruket får du i Caddy Bluemotion, som er spesialdesignet for urbant bruk.

- Med et minimumsforbruk på mindre enn 0,4 liter per mil setter denne bilen en ny standard i klassen, også de andre motoriseringene får en betydelig reduksjon i forbruk sammenlignet med dagens modeller. De nye motorene utgjør i tillegg en vesentlig bedring i utslippene som følge av at EU6 utslippsnorm er standard, forteller Pettersen.

Den nye 1,4 liters TGI-modellen er etterfølgeren til populære Caddy EcoFuel, og brenner bare 4,1 kg naturgass per 100 kilometer. Bilen bruker 28 prosent mindre drivstoff enn forgjengeren, noe som er bra både for lommeboka og miljøet.

Nye Volkswagen Caddy har flere nye løsninger når det kommer til sikkerhet og komfort.

- Dette er utstyr som er nytt i personbilmarkedet, og vi kan allerede nå tilby dette på våre Nyttekjøretøy. Sikkerhetssystemer som Front Assist med City Nødbrems, som hjelper deg å unngå å kollidere med bilen foran, er tilgjengelig. Det er også sidekollisjonsputer, kollisjonsgardiner, fjernlysassistent, oppvarmet frontrute, avstandskontroll, ryggekamera, parkeringsassistanse og multikollisjonsbrems, som automatisk aktiverer bremsene etter en kollisjon, hvis føreren selv ikke er i stand til det, slik at man kan forhindre følgekollisjoner. Rundt 22 prosent av alle ulykker som fører til skade er kollisjoner med mer enn et hinder, heter det i en melding fra Møller.

Nye Volkswagen Caddy tilbys også med adaptiv cruisekontroll, som gjør at bilen automatisk vil senke farten bak andre biler, for eksempel i rushtrafikken.

Designet på bilen er nytt med mer tydelige og skarpe linjer. Spesielt fronten og bakenden har en ny karakter. Også innvendig har bilen fått en oppgradering. Nye Caddy vil lanseres i Norge i begynnelsen av august men trolig vil starte i løpet av april.