Samferdselsminister Solvik-Olsen sier at utbedringsarbeidet ikke vil bli bremset opp av manglende penger.

Solvik-Olsen: Kan bli aktuelt med ekstrabevilgninger

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sier det kan blir aktuelt for staten å gå inn med ekstrabevilgninger på kort varsel for å bidra til at Skjeggestad bru kan åpnes så raskt som mulig. Han forteller også at anbudsarbeidet skal skje i ekspressfart.

- Det vil kunne komme ekstrabevilgninger både om eksisterende bru kan rehabiliteres eller om det må bygges en helt ny bru, sier Solvik-Olsen til Byggeindustrien.

Han sier at de allerede har gått inn med 350 ekstra millioner kroner til oppgraderinger av bruer rundt om i landet, men det kan også bli aktuelt med ekstrabevilgninger til å få Skjeggestad bru i stand igjen.

- Vi er opptatt av å få åpnet veien så raskt som mulig, og er glade for at det nå jobbes døgnet rundt for å hente inn nødvending informasjon. Når brua nå er ute av drift er det uheldig både for bilistene og beboerne i området som blir berørt av omkjøringene, sier Solvik-Olsen.

Samferdselsminister Solvik-Olsen sier at utbedringsarbeidet ikke vil bli bremset opp av manglende penger.

- Vi er interessert i å få veien i gang i igjen så raskt som mulig. Regelverket tillater også at vi kan gjøre avtaler med entreprenør i rekordfart og dermed ikke bli forsinket av omfattende anbudsprosesser, sier Solvik-Olsen.

Jobber døgnet rundt
Fungerende vegdirektør Lars Aksnes forsikrer at Statens vegvesen har satt alle tilgjengelige ressurser til rådighet i arbeidet med å avklare tilstanden til brua.

- Vi jobber nå hardt for å finne ut hvordan dette kan ha skjedd og hva som må gjøres for å få brua i orden igjen, sier Aksnes til Byggeindustrien.

Han vil ikke tidfeste når en slik avklaring kan bli klar, men håper å ha en del svar tilgjengelig tidlig i neste uke.

I løpet av tirsdag kveld eller onsdag morgen vil det være på plass utstyr til å kunne gjennomføre kjerneboringer i rasområdet slik at man kan få en bedre oversikt over tilstanden i grunnen.

Det synes å være klart at det ikke har vært noen konstruksjonsfeil på selve brua – men at det er masseforskyvningen i grunnen som har flyttet den ene pilaren, som igjen har ført at kjøredekket har fått en solid knekk.

Det er fortsatt ikke avklart hva som førte til at leirmassene raste, men det er på det rene at det ble gjennomført planeringsarbeid med en bulldoser like i nærheten av brua.

Hverken Solvik-Olsen eller Aksnes vil si noe nærmere om årsaksforholdet, men at det nå jobbes hardt for å avklare dette.

Det har tidligere skjedd flere steder at grunnarbeider har utløst relativt store jord- og leirskred – noe som også har ført til omfattende materielle skader. De nærmere undersøkelsene vil avklare hvorvidt skredet er menneskeskapt eller om det har en naturlig forklaring. Om det skulle vise seg å være anleggsarbeidet i området som uløste skredet som medførte skadene på brua, vil det kunne bli avkrevd store erstatningsbeløp. Ifølge ordfører Alf Johan Svele (H) i Holmestrand kommune skal det ikke ha vært søkt om å kunne utføre grunnarbeider i området.

Kostet 21, 8 millioner å bygge
Da anbudene kom inn for bygging av brua i 1998 lød vinneranbudet på 21,8 millioner kroner. Men denne summen vil selvsagt bli betydelig høyere om brua må bygges opp på ny.

- Da snakker vi nok om helt andre summer, sier Aksnes.

Det er foreløpig helt uklart om brua kan rehabiliteres eller om brua må rives og bygges opp på ny. Det er heller ikke kjent om brua som går i nordgående retning er skadet eller om den kan tas i bruk som avlastning for brua i sørgående retning, som har fått de omfattende skadene. Dette vil bli avklart om relativt kort tid. Om den ene brua, som synes å være uskadd, kan tas i bruk vil det være en stor avlastning for omkjøringsveiene som brukes i dag.

- En alvorlig situasjon
Akes er ikke spesielt fornøyd med synet som møtte han tirsdag ettermiddag.

- Det er ikke noe særlig å se på. Det er en alvorlig situasjon, slår han fast. Aksnes kan ikke huske at det har oppstått noen tilsvarende skade på en brukonstruksjon tidligere.

- Det har i hvert fall ikke vært noen tilsvarende skader som har medført så store konsekvenser for trafikantene, legger han til.

Samferdselsministeren er også orientert om at Statens vegvesen allerede er i full gang med å sjekke tilstanden til 80 bruer som kan ha tilsvarende utfordrende grunnforhold som man har ved Skjeggestad bru.